Napęd - weryfikacja zużycia

Informacje, zapytania dotyczące zębatek i lańcuchów do naszych rumaków.
GrzechuB
Posty: 19
Rejestracja: poniedziałek, 16 czerwca 2014, 23:06
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2005
Województwo: F-lubuskie
Lokalizacja: Gorzów

Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: GrzechuB » czwartek, 9 listopada 2017, 14:52

Cze,

Panowie, czy przy kontroli zużycia łańcucha mierzycie również jego wyciągnięcie czy zmieniacie gdy brak naciągu lub inne niepokojące objawy ?

Mam DID Zvmx - przy przebiegu 13 tys. wygląda prawie jak nowy, zębatki również. Żadnych objawów przy jeździe. Ale na 11 pinie jest 8 mm za długi....

Pzdr. G

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Perszing1988
Posty: 155
Rejestracja: wtorek, 19 kwietnia 2016, 16:30
Model i rocznik moto.: XJR 1300 Rp10 2005
Województwo: G-pomorskie
Lokalizacja: Kwidzyn

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: Perszing1988 » czwartek, 9 listopada 2017, 15:38

Moim zdaniem zużycie łańcucha szybciej się określi niż patrząc ile zostanie naciągu. Naciągu mamy około dwóch centymetrów. Na logikę myśląc to jest prawie 4 centymetry wydłużenia. Napewno bym nie jeździł do końca naciągu. Napęd spokojnie starczy na min. 20 tys. W zależności kto jak szanuje. W moim przypadku zużycie łańcucha zaobserwowałem po wibracjach w podnóżkach. Sprawdzać naciąg w kilku miejscach, oryngi czy nie wypadły itp.
Kontakt 782267431 ;)

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2296
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: farba » czwartek, 9 listopada 2017, 15:46

Wykonaj pomiar w kilkunastu miejscach to ci się wyjaśni. 13 tyś to niecała połowa żywota dla zvmx'a o ile był "prawdziwy"
Ale zakatować można każdy jak go napniesz za mocno.

Awatar użytkownika
Łysy
Posty: 175
Rejestracja: środa, 28 października 2015, 23:47
Model i rocznik moto.: XJR1200 97'
Województwo: L-lubelskie
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
Kontaktowanie:

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: Łysy » czwartek, 9 listopada 2017, 18:04

Najprościej zużycie określić sprawdzając wyciągniecie na tylnej zębatce.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

GrzechuB
Posty: 19
Rejestracja: poniedziałek, 16 czerwca 2014, 23:06
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2005
Województwo: F-lubuskie
Lokalizacja: Gorzów

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: GrzechuB » czwartek, 9 listopada 2017, 19:16

Dzięki za podpowiedzi.
Zmierzę go w kilku miejscach. Z tą połową przebiegu to trochę jestem zaskoczony.

Ale może rzeczywiście go zajechałem

Pzdr. G


Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Wulu
Posty: 136
Rejestracja: piątek, 15 kwietnia 2016, 22:43
Model i rocznik moto.: Xjr 1300 2001 rp06
Województwo: K-małopolskie
Lokalizacja: Jawornik

Re: RE: Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: Wulu » czwartek, 9 listopada 2017, 20:13

Łysy pisze:Najprościej zużycie określić sprawdzając wyciągniecie na tylnej zębatce.
Czyli ten ze zdjęcia dobry? Czy do wymiany, bo ja się nie znam, a chciałbym.

Awatar użytkownika
Łysy
Posty: 175
Rejestracja: środa, 28 października 2015, 23:47
Model i rocznik moto.: XJR1200 97'
Województwo: L-lubelskie
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
Kontaktowanie:

Re: RE: Re: RE: Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: Łysy » czwartek, 9 listopada 2017, 20:19

Wulu pisze:
Łysy pisze:Najprościej zużycie określić sprawdzając wyciągniecie na tylnej zębatce.
Czyli ten ze zdjęcia dobry? Czy do wymiany, bo ja się nie znam, a chciałbym.
Nowego nie da się "podnieść" z zębatki, im bardziej zużyty tym większy luz (tak jak na zdjęciu) łancucha na zębatce.

Wysłane z mojego 6055P przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 218
Rejestracja: sobota, 24 kwietnia 2010, 08:20
Model i rocznik moto.: RP02 powered by Blue
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: WGM

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: Piotrek » piątek, 10 listopada 2017, 10:17

GrzechuB pisze:Ale na 11 pinie jest 8 mm za długi....

Sorry, o co chodzi z tym pinem... :wstyd:

U mnie jedynym objawem był nieregularnie rozciagnięty. Na zębatce leżał elegancko. No i "rzęził" z lekka.
Widzialem raz jak mechanik sprawdzał łańcuch jeszcze w ten spsób, że w miejscu gdzie mamy największy luz na dole łapał za dwa oczka oddalone od siebie kilka cm i próbowął jakby "skręcić" łańcuch w tym miejscu. Nie wiem, może i jest to metoda jak ma się jakieś doświadczenie i przerobiło setki łańcuchów.
Pozdrawiam, Piotrek

GrzechuB
Posty: 19
Rejestracja: poniedziałek, 16 czerwca 2014, 23:06
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2005
Województwo: F-lubuskie
Lokalizacja: Gorzów

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: GrzechuB » piątek, 10 listopada 2017, 11:38

Mierzysz odległość pomiędzy 11 pinami łańcucha (między środkami).

W 1300 (do '06) max. rozciągnięcie nie powinno być większe niż 150 mm.
W 1200 limit to 154 mm.

Ale serwisówka serwisówką , zapytałem o doświadczenia kolegów

Poprzedni napęd rzęził więc nawet nie mierzyłem.

Pzdr. G

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 218
Rejestracja: sobota, 24 kwietnia 2010, 08:20
Model i rocznik moto.: RP02 powered by Blue
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: WGM

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: Piotrek » piątek, 10 listopada 2017, 12:00

Dzięki, nie wiedzialem. Sprawdzę jak to u mnie jest.
Czyli jeśli przy 11 pinach masz 8mm za długi łańcuch to po całości wychodziłoby aż 8cm. Sporo.
Pozdrawiam, Piotrek

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2296
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: farba » piątek, 10 listopada 2017, 13:11

No nie do końca ponieważ łańcuch pracujący w motocyklu "wyciąga się" nierównomiernie.( Nie pracuje pod stałym równomiernym obciążeniem)
"Wyciągnięcie" spowodowane jest wycieraniem się sforzni łączących poszczególne ogniwa zmniejszając ich przekrój a zwiększając luz . Jak wiadomo wszystkie luzy w układzie się sumują i stąd łańcuch robi się coraz dłuższy.
Więc jeśli dokonasz pomiarów w kilkunastu miejscach i kika z nich wykracza poza wymiar podany w serwisówce to się nie zastanawiaj tyko wymieniaj .
Łańcuch pęka bez ostrzeżenia a zerwany potrafi narobić kibla zwłaszcza przy małych prędkościach.

Awatar użytkownika
XRzysJek
Posty: 717
Rejestracja: czwartek, 1 kwietnia 2010, 09:29
Model i rocznik moto.: 4PU '95
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Dolina Środkowej Wisły
Kontaktowanie:

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: XRzysJek » sobota, 11 listopada 2017, 01:38

Największe zdziwko jest jak się zmienia oponę. Nikt raczej nie zaznacza pozycji łańcuch- zębatka przed zdjęciem. Jak się założy na powrót chybił- trafił to nagle coś rzęzi i wali.

GrzechuB
Posty: 19
Rejestracja: poniedziałek, 16 czerwca 2014, 23:06
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2005
Województwo: F-lubuskie
Lokalizacja: Gorzów

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: GrzechuB » niedziela, 12 listopada 2017, 21:08

Łańcuch pomierzony w kilku miejscach i...każdy pomiar taki sam.

A więc zgłębiłem temat i po przejrzeniu specyfikacji DIDa , dla 530 długość ogniwa (pitch) to 15.875 mm. Czyli dla 11 pinów to ok. 158 mm.

Czyli łańcuch byłby O.K.

Ale dlaczego w serwisówce Heynsa podano 150 mm jako limit ?
Szukam jeszcze ile w takim razie wynosi max. rozciągnięcie.

Pzdr. G





Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2296
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: farba » niedziela, 12 listopada 2017, 22:48

W serwisówce Yamahy pomiar jest dla 10 pinów i długość max 150 mm
Strona 6-66 manuala ze strony
Jest również rysunek jak wykonać pomiar.

Awatar użytkownika
Piotr_MC_85
Posty: 1323
Rejestracja: wtorek, 13 lipca 2010, 20:15
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2009
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Jaźwina

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: Piotr_MC_85 » poniedziałek, 13 listopada 2017, 08:42

13700 km to ja dopiero drugi raz naciągałem ( pierwszy przy 4400 km). Rzadko go czyszczę, zbyt rzadko, staram się smarować na czas (spray), ale zdarza się że chodzi na sucho bo trzeba szybko jechać, a nie ma czasu nasmarować - ale to max. 50 km w jedną stronę, większe traski trzeba posmarować. Nie widać żeby miał już dość, a jego przebieg to 30 kkm.
Przypomnę że motomisiek zrobił 45 kkm na ori łańcuchu, a lekki on nie jest i pewnie pedantycznie się też z nim nie obchodził, ale to nie reuguła innym się kończy przy 25 a innym przy 40 kkm.
XRzysJek pisze:Największe zdziwko jest jak się zmienia oponę. Nikt raczej nie zaznacza pozycji łańcuch- zębatka przed zdjęciem.

Ha! Mam Cię - prawie każdy, ja zaznaczyłem - to zwykłe zaniedbanie przy obsłudze. Sam zdejmowałem koła, bo na napompowanym kapciu nie ryzykowałem jechać ok. 50 km do serwisu - uznałem że limit farta mam już wyczerpany po niezamierzonych slide'ach w deszcu na maksymalnej kontrze. ;)

Awatar użytkownika
Flanker
Posty: 634
Rejestracja: wtorek, 25 sierpnia 2015, 08:16
Model i rocznik moto.: XJR 1300 SP 1999
Województwo: O-opolskie
Lokalizacja: okolice Opola

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: Flanker » poniedziałek, 13 listopada 2017, 15:02

XRzysJek pisze:Największe zdziwko jest jak się zmienia oponę. Nikt raczej nie zaznacza pozycji łańcuch- zębatka przed zdjęciem. Jak się założy na powrót chybił- trafił to nagle coś rzęzi i wali.

O co chodzi z tym zaznaczaniem?
Nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem.

Awatar użytkownika
XRzysJek
Posty: 717
Rejestracja: czwartek, 1 kwietnia 2010, 09:29
Model i rocznik moto.: 4PU '95
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Dolina Środkowej Wisły
Kontaktowanie:

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: XRzysJek » poniedziałek, 13 listopada 2017, 15:08

No więc jak już wyciągasz tylne koło by spolerować zębatkę czy tam ośkę ;) , to wypada włożyć zęby zębatki w te same ogniwa łańcucha bo przesunięcie miejscami powoduje zaburzoną współpracę, spowodowaną nowym docieraniem się współpracujących elementów. Tak, teoria jedno a praktyka drugie. I zaniedbanie to, przeważnie powoduje myśli u właściciela, że trzeba wkrótce wysupłać następne 7 stów na nowy napęd.
A faktem jest że takie powtórne docieranie się napędu skraca jego żywotność. Podobna historia jest z wybierakiem zębatki.

Awatar użytkownika
Flanker
Posty: 634
Rejestracja: wtorek, 25 sierpnia 2015, 08:16
Model i rocznik moto.: XJR 1300 SP 1999
Województwo: O-opolskie
Lokalizacja: okolice Opola

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: Flanker » poniedziałek, 13 listopada 2017, 15:30

XRzysJek pisze:No więc jak już wyciągasz tylne koło by spolerować zębatkę czy tam ośkę ;) , to wypada włożyć zęby zębatki w te same ogniwa łańcucha bo przesunięcie miejscami powoduje zaburzoną współpracę, spowodowaną nowym docieraniem się współpracujących elementów. Tak, teoria jedno a praktyka drugie. I zaniedbanie to, przeważnie powoduje myśli u właściciela, że trzeba wkrótce wysupłać następne 7 stów na nowy napęd.
A faktem jest że takie powtórne docieranie się napędu skraca jego żywotność. Podobna historia jest z wybierakiem zębatki.

Coś mnie ta teoria kupy się nie trzyma.
Nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem.

Awatar użytkownika
UkaszS2
Posty: 65
Rejestracja: wtorek, 5 lipca 2016, 13:34
Model i rocznik moto.: czerwone SP 2001
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Szklarska Poręba/Jelenia Góra

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: UkaszS2 » poniedziałek, 13 listopada 2017, 15:52

To ilość ogniw łańcucha jest wielokrotnością zębów na zębatce? Jeśli nie, to ta teoria nie ma sensu.

Awatar użytkownika
XRzysJek
Posty: 717
Rejestracja: czwartek, 1 kwietnia 2010, 09:29
Model i rocznik moto.: 4PU '95
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Dolina Środkowej Wisły
Kontaktowanie:

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: XRzysJek » poniedziałek, 13 listopada 2017, 16:46

Dzisiaj nie dam rady się wybronić...

Awatar użytkownika
Łysy
Posty: 175
Rejestracja: środa, 28 października 2015, 23:47
Model i rocznik moto.: XJR1200 97'
Województwo: L-lubelskie
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
Kontaktowanie:

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: Łysy » poniedziałek, 13 listopada 2017, 17:05

Coś mnie ta teoria kupy się nie trzyma.


A myślałem że tylko ja tak pomyślałem

GrzechuB
Posty: 19
Rejestracja: poniedziałek, 16 czerwca 2014, 23:06
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2005
Województwo: F-lubuskie
Lokalizacja: Gorzów

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: GrzechuB » poniedziałek, 13 listopada 2017, 23:20

A wracając do pomiaru zużycia...

Nie mogę znaleźć manuala z pkt. 6-66. Jak jest na forum to sorry ...

Ale znalazłem info , że dla łańcucha 5/8 (did 530) przy 16 ogniwach nowy ma długość 10" (254 mm - i to pasuje do specyfikacji DIDa), natomiast zużyty 10.098" (256.5 mm). A więc 2.5 mm max.
Te dane są dla O i X-ringa.

Zmierzyłem łańcuch ma ok. 255 mm więc zgadzałoby się z tym powyżej.

Pzdr. G





Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2296
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: farba » wtorek, 14 listopada 2017, 15:25

Więc jest zgodnie z tym co napisałeś w pierwszym poście
Twój łańcuch zbliża się do połowy żywota ,żywot łańcucha w Xjr to ok 30÷40 tyś .
Jeśli jednak jest zbyt napięty jego żywot skraca się znacznie.
Manual masz do pobrania na głównej

Awatar użytkownika
artur
Posty: 3645
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: artur » wtorek, 14 listopada 2017, 19:46

farba pisze:żywot łańcucha w Xjr to ok 30÷40 tyś .

farbowaty - masz pewnie rację a raczej na pewno. Są jednak jednostki które przeczą prawom fizyki czy tam mechaniki.
Widziałem łańcuch który podczas jazdy dotykał asfaltu.
Maciejka - opowiedz swoją historię.
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie

Awatar użytkownika
Maciejka
Posty: 353
Rejestracja: sobota, 17 maja 2014, 12:35
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2005
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Września

Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: Maciejka » środa, 15 listopada 2017, 22:14

Siadaj Kulson
Nie ma co opowiadać. Wytrzymał 50 k. Skończył się w Chorwacji, choć dzień wcześniej było jeszcze 2mm zapasu w naciągu. Chyba mu klimat zaszkodził

Awatar użytkownika
rkluczyk
Posty: 999
Rejestracja: czwartek, 31 stycznia 2008, 21:06
Model i rocznik moto.: FJR 1300 RP13
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Wągrowiec
Kontaktowanie:

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: rkluczyk » czwartek, 16 listopada 2017, 11:56

Maciejka pisze:... Skończył się w Chorwacji...

No nie przesadzaj. Przecież jeszcze na duuuużym luzie dociągnął do Aten.

Awatar użytkownika
artur
Posty: 3645
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: artur » czwartek, 16 listopada 2017, 15:26

W zasadzie to można było wyciąć ze 2-3 ogniwa i spokojnie jechać dalej.
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie

Awatar użytkownika
Maciejka
Posty: 353
Rejestracja: sobota, 17 maja 2014, 12:35
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2005
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Września

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: Maciejka » czwartek, 16 listopada 2017, 17:53

Taaaa, supeł zawiązać i jechać

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2296
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Re: Napęd - weryfikacja zużycia

Postautor: farba » czwartek, 16 listopada 2017, 18:29

Cud że się nie urwał ,bo zazwyczaj kończy się zbieraniem kawałków aluminium z dogi i spawaniem bloku silnika


Wróć do „Zestaw napędowy.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość