Osiowanie zębatek

Informacje, zapytania dotyczące zębatek i lańcuchów do naszych rumaków.
Awatar użytkownika
turbo
Posty: 97
Rejestracja: środa, 9 listopada 2011, 14:52
Lokalizacja: Koło
Kontaktowanie:

Osiowanie zębatek

Postautor: turbo » sobota, 14 kwietnia 2012, 22:04

Trafiłem na temat "osiowania zębatek" w necie czy w ogóle w XJR jest to możliwe do zrobienia przecież ta tylna siedzi w feldze w tych gumach przednia jest na sztywno przykręcona, a łańcuch można tylko napiąć przesuwając koło do tyłu. Tylne koło jest założone na oś i też nie ma opcji żadnego ruszania na boki.

Ktoś może rozwinąć temat?

Awatar użytkownika
gajny
Posty: 115
Rejestracja: środa, 15 czerwca 2011, 20:20
Model i rocznik moto.: XJR 1300 1999
Województwo: O-opolskie
Lokalizacja: Kowale

Postautor: gajny » niedziela, 15 kwietnia 2012, 11:23

Może jest to związane z równomiernym naciągnięciem koła tzn oba uciągacze równo... nic innego nie przychodzi mi do głowy :-P

Awatar użytkownika
turbo
Posty: 97
Rejestracja: środa, 9 listopada 2011, 14:52
Lokalizacja: Koło
Kontaktowanie:

Postautor: turbo » niedziela, 15 kwietnia 2012, 11:41

No właśnie mi też nie, a co lepsze jak wpiszesz w googla "Osiowanie zębatek" albo pokrewny temat to wyskoczy ci cała gama przyrządów do wykonywania tej czynności. Chyba za ciekawy jestem.

Ale skoro już przy temacie zębatek jesteśmy to czy komuś z was zdarzyło się mieć wyfrezowaną przez łańcuch zębatkę przednią po którejkolwiek stronie ? Ponoć jest to objaw nie osiowego ustawienia zębatek albo krzywego moto.

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2375
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » niedziela, 15 kwietnia 2012, 12:35

Nieosiowość kół zębatych wynika z dokładności ich wykonania,niewielkie różnice promienia przekładają się na luz łańcucha .

W motocyklach nie ma więkrzej możliwości regulacji ,po to jest luz łańcucha.
Co do wytarcia przedniej to być może ktoś nierówno ustawił naciągacze tylnej osi :?:

Awatar użytkownika
Slavko
Posty: 43
Rejestracja: piątek, 1 lipca 2011, 18:23
Model i rocznik moto.: XJR1300 SP 2001
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: Sieradz

Postautor: Slavko » niedziela, 15 kwietnia 2012, 14:00

Myślę, że chodzi ci o poprawne naciągnięcie łańcucha tak aby łańcuch nachodził prosto na tylną zębatkę. Ja do tego używam takiego urządzonka Profi CAT D-CAT:
http://www.youtube.com/watch?v=fsvlcAcWL5w
Można tym ustawić koło nieco precyzyjniej niż na kreski podziałki znajdujące się na wahaczu.
Na Larsonie pojawiło się jeszcze jedno tego typu urządzonko a mianowicie Profi Cat L-CAT wskaźnik śladowości łacucha napędowego.
Niestety nie wiem jeszcze jak ono działa i czym ono się różni poza ceną :)

Awatar użytkownika
turbo
Posty: 97
Rejestracja: środa, 9 listopada 2011, 14:52
Lokalizacja: Koło
Kontaktowanie:

Postautor: turbo » poniedziałek, 16 kwietnia 2012, 07:18

Dzięki za info faktycznie kreski na wahaczu i ustawianie wg. nich może nie być tak dokładne jak za pomocą tego urządzenia.

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3459
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » poniedziałek, 16 kwietnia 2012, 13:54

turbo pisze:Ale skoro już przy temacie zębatek jesteśmy to czy komuś z was zdarzyło się mieć wyfrezowaną przez łańcuch zębatkę przednią po którejkolwiek stronie ? Ponoć jest to objaw nie osiowego ustawienia zębatek albo krzywego moto.

mi się nie zdarzyło. Dla mnie temat jest przereklamowany. W prostym (nie naprawianym na kowadle) motocyklu są przedziałki, ich się używa. To przecież nie apteka.
a jeśli ktoś ma wątpliwości, czy zostawia 2 ślady lub krzywo zakłada koło, pomimo podziałki to już na sprawdzenie laserowe ramy niech atakuje. Takie moje nie fachowe zdanie w tym temacie.
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2375
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » poniedziałek, 16 kwietnia 2012, 15:49

dokładnie
luz ma być i tyle :!:
kiedyś nie było laserów a motocykle jeździły

Awatar użytkownika
Slavko
Posty: 43
Rejestracja: piątek, 1 lipca 2011, 18:23
Model i rocznik moto.: XJR1300 SP 2001
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: Sieradz

Postautor: Slavko » poniedziałek, 16 kwietnia 2012, 17:14

Ale ja nie twierdze, że trzeba to tak precyzyjnie ustawiać. Ale dla własnego spokoju czasami dobrze wiedzieć na ile te kreseczki w danym egzemplarzu mogą się rozjeżdżać lub czy w ogóle jest jakiś rozjazd.

Łańcuch gryzł mi od środka dużą zębatkę i nie wiedziałem co jest. Ustawienie na laser także nie pomogło. Za to pomogła wymiana zapinki na nową :)

Według moich odczuć ustawienie na kreski jest w 100% wystarczające. Przyrząd nadaje się raczej do motocykli nie posiadających podziałek na wahaczu.

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 2873
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » poniedziałek, 16 kwietnia 2012, 17:29

Kto nie miał komarka czy innego wynalazku PRLu nie będzie samodzielnie umiał ustawić prosto koła/zębatek.........*


A tak na serio podziałka jest i jej trzeba się trzymać, chyba, ze moto prostowane na kowadle to będzie jak mariuszdg pisze. Jeżeli zębatki są w prostej lini a "zjada" zęby nierówno to nie pozostaje nic innego jak łańcuch i źle zmontowana zapinka bądź zapinka nie tego typu/nie tego producenta etc. ..... w Polsce wszystko jest możliwe ;-) .























* Kto miał, wie jak fajnie się przy Rometach wszelkiego rodzaju ustawia tylne koło :P .


Wróć do „Zestaw napędowy.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość