motanie zębatek

Informacje, zapytania dotyczące zębatek i lańcuchów do naszych rumaków.
Awatar użytkownika
SlawekMilow
Posty: 363
Rejestracja: poniedziałek, 25 sierpnia 2008, 13:16
Lokalizacja: Nowa Iwiczna

motanie zębatek

Postautor: SlawekMilow » wtorek, 21 września 2010, 10:51

Koledzy, czy ktoś eksperymentował z założeniem większej zębatki zdawczej, lub mniejszej tylnej?
Generalnie chodzi mi o to aby kosztem przyśpieszenia złagodzić nieco moment obrotowy w niskich prędkościach przenosząc go wyżej ( miałem spore kłopoty tym spowodowane).
Jako że nie używam sprzętu do wyczynu, więc ani przyśpieszenie ani Vmax nie jest dla mnie parametrem krytycznym, natomiast zachownie moto w trudnych warunkach- owszem.
Mam jednak obawy związane z wpływem zmiany przełożeń na trwałość zespołu nap. , łańcucha ( tu raczej chyba mniej) i czy większa o 1-2 zęby wogóle da się zamontować.
Może ktoś już to przerabiał ( w którąkolwiek zresztą stronę).
Pozdro
Spokojnie, na luzie...

Solar

Postautor: Solar » wtorek, 21 września 2010, 11:37

Z tego co wiem fabrycznie wychodza 17-39,na jebaju znalazlem jeszcze na przud 16 i 18 a na tyle 38 i cala masa wiekszych tj 42,43 46...wiec da sie napewno ktos kiedys pisal ze ma 18ke.

Awatar użytkownika
SlawekMilow
Posty: 363
Rejestracja: poniedziałek, 25 sierpnia 2008, 13:16
Lokalizacja: Nowa Iwiczna

Postautor: SlawekMilow » wtorek, 21 września 2010, 12:16

No właśnie, ciekaw jestm efetów...... :-)
Spokojnie, na luzie...

Awatar użytkownika
artur
Posty: 3905
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: artur » wtorek, 21 września 2010, 12:34

było, było juz na ten temat
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie

Awatar użytkownika
SlawekMilow
Posty: 363
Rejestracja: poniedziałek, 25 sierpnia 2008, 13:16
Lokalizacja: Nowa Iwiczna

Postautor: SlawekMilow » wtorek, 21 września 2010, 13:26

Nie mogę znaleźć.... też mi się coś plącze po głowie... ale ....
Spokojnie, na luzie...

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » wtorek, 21 września 2010, 13:54

Orginał w tym roczniku to 17/38.Od 2002 roku 18/39.Ja mam 99' SP i założone 18/38 i jest dobrze.Mniej pali i spokojniej przyspiesza a co do mocy to nie czuć różnicy. :mrgreen:Zobacz temat pt:Jaka prędkość przy obrotach.... :?:

Awatar użytkownika
SlawekMilow
Posty: 363
Rejestracja: poniedziałek, 25 sierpnia 2008, 13:16
Lokalizacja: Nowa Iwiczna

Postautor: SlawekMilow » wtorek, 21 września 2010, 14:27

Dzięki....
Spokojnie, na luzie...

krzysiek 525tds
Posty: 232
Rejestracja: poniedziałek, 6 czerwca 2011, 20:21
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP10 2004
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: krzysiek 525tds » czwartek, 7 lipca 2011, 15:19

Ciekawa strona w temacie:

http://www.gearingcommander.com

A czy ktoś z Was ma mniejsza zebatke z tyłu np.: 37.

Jestem ciekawy jak zachowywac sie bedzie moto z zebatkami 18/37 - kiedy norma to 17/38.
Pozdrawiam - Krzysiek

Fafik

Postautor: Fafik » czwartek, 7 lipca 2011, 23:04

krzysiek 525tds pisze: kiedy norma to 17/38.


od 2004 (RP10) miały 18/39 i 112 ogniw a nie 110 choć nie wszystkie katalogi to piszą (np D.I.D.). Miałem założone 17/39 i strasznej różnicy nie był. Tylko tyle że zmieniły się obroty przy danej prędkości (co potwierdza ta strona)

krzysiek 525tds
Posty: 232
Rejestracja: poniedziałek, 6 czerwca 2011, 20:21
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP10 2004
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: krzysiek 525tds » piątek, 8 lipca 2011, 07:59

Po poszukiwaniach w necie ustaliłem - chociaz moze sie myle i prosze o sprostowanie - że w XJR 1300 z 2001r. (nie SP) norma to 17/38. Zmiany były w zalezności od modelu i rocznika ale u mnie tak powinno być.

Ponieważ mam wrażenie - jak wiekszość - że brakuje 6 biegu to mozna ten problem rozwiązać wydłużając biegi i zmniejszając wielkości obrotów silnika, zakładając wieksza 18 z przodu i mniejsza 37 z tyłu. Jakie bedą predkości obrotowe i prędkośc moża doczytac ze strony.

Pytanie czy jest taka zębatka na tył 37 - bo przednia 18 jest :idea: :?:

Mysle ze przy zmianie napedu mozna sie pobawić - nie sa to duże koszty a zawsze cos sie ugra. Moc i moment jest wystarczajacy aby nie zauwazyc znaczacej różnicy.
Pozdrawiam - Krzysiek

Awatar użytkownika
SlawekMilow
Posty: 363
Rejestracja: poniedziałek, 25 sierpnia 2008, 13:16
Lokalizacja: Nowa Iwiczna

Postautor: SlawekMilow » piątek, 8 lipca 2011, 08:56

krzysiek 525tds pisze:Po poszukiwaniach w necie ustaliłem - chociaz moze sie myle i prosze o sprostowanie - że w XJR 1300 z 2001r. (nie SP) norma to 17/38. Zmiany były w zalezności od modelu i rocznika ale u mnie tak powinno być.

Ponieważ mam wrażenie - jak wiekszość - że brakuje 6 biegu to mozna ten problem rozwiązać wydłużając biegi i zmniejszając wielkości obrotów silnika, zakładając wieksza 18 z przodu i mniejsza 37 z tyłu. Jakie bedą predkości obrotowe i prędkośc moża doczytac ze strony.

Pytanie czy jest taka zębatka na tył 37 - bo przednia 18 jest :idea: :?:

Mysle ze przy zmianie napedu mozna sie pobawić - nie sa to duże koszty a zawsze cos sie ugra. Moc i moment jest wystarczajacy aby nie zauwazyc znaczacej różnicy.

Sam myślę o tym rozwiązaniu, ale mam obawy o prawidłowy dobór ilości ogniw w łańcuchu... tu może być kłopot podobno..... inaczej, podobno robi się kłopot jak się zmienia zębatkę o ( w sumie 2 zęby)..... to zdanie magika z dużym doświadczeniem...
I powiedział mi ze ilosc zębów jaka ostatecznie będzie tu i tu ( a kierunek chce przyjąc ten sam ale w sumie o 4-5 zębów, bo 2 nic nie dadzą), będzie wynikać z możliwości dopasowania długości łańcucha i jego dalszych regulacji... o ile...
Nie można skrócić o jedno ogniwko....
Spokojnie, na luzie...

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3660
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » piątek, 8 lipca 2011, 09:24

Gdy kupiłem swój motocykl to miał kółka zębate z inną ilością zębów niż mam teraz. Nie pamiętam czy na obu kółkach czy tylko na jednym. Przed zakupem nie sprawdziłem, dobrałem z katalogu w sklepie razem z łańcuchem. Przy montażu okazało się, że przednie mam mniejsze lub tylne większe lub jedno i drugie. Nie pamiętam ale dziś to sprawdzę i wrzucę. W każdym bądź razie, odczucia mam takie, że na tych samych obrotach jadę wolniej.

A tak w ogóle to mam wrażenie, że ten temat już był przewalany i już pisałem to co powyżej.
Deja vu?
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » piątek, 8 lipca 2011, 09:33

Jak wyżej pisałem ja mam 18/38 i jestem zadowolony.Moto mniej pali,biegi zrobiły się dłuższe i na 5-tce silnik spokojniej pracuje.Na takie rozwiązanie długość łańcucha wystarczyła.
J....ć stare baby :)

Awatar użytkownika
SlawekMilow
Posty: 363
Rejestracja: poniedziałek, 25 sierpnia 2008, 13:16
Lokalizacja: Nowa Iwiczna

Postautor: SlawekMilow » piątek, 8 lipca 2011, 10:38

piontek pisze:Gdy kupiłem swój motocykl to miał kółka zębate z inną ilością zębów niż mam teraz. Nie pamiętam czy na obu kółkach czy tylko na jednym. Przed zakupem nie sprawdziłem, dobrałem z katalogu w sklepie razem z łańcuchem. Przy montażu okazało się, że przednie mam mniejsze lub tylne większe lub jedno i drugie. Nie pamiętam ale dziś to sprawdzę i wrzucę. W każdym bądź razie, odczucia mam takie, że na tych samych obrotach jadę wolniej.

A tak w ogóle to mam wrażenie, że ten temat już był przewalany i już pisałem to co powyżej.
Deja vu?

Nie Drogi Przyjacielu, jest coraz więcej "nowych" kolegów, lub takich którzy nie dostają orgazmu na dzikie przyśpieszenie i wibracje .... natomiast nie sa dość cierpliwi aby czytać 1500 wpisów Piontka czy Miłowa... to nie Deja Vu tylko normalka.....
Spokojnie, na luzie...

krzysiek 525tds
Posty: 232
Rejestracja: poniedziałek, 6 czerwca 2011, 20:21
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP10 2004
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: krzysiek 525tds » piątek, 8 lipca 2011, 13:11

Oj szukałem, szukałem. Ale fakt, dużo jest tematów i mogłem przeoczyć.

To co napisał IVO jest juz odpowiedzią, ale czy są wsród nas tacy co widzieli tylną zebatkę z 37 zębami - moze jeszcze mniejszą.

Ja skłaniam sie do tego i to zrobię, a jak zrobię to opisze co i jak.
Pozdrawiam - Krzysiek

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 2874
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » piątek, 8 lipca 2011, 14:21

Ja będę wymieniać napęd już bardzo niedługo, zakładam przełożenia na szybkość- tył 37/38(seria)z, przód 18z a nawet 19. Momentu ciuchcia ma dosyć a i spalanie jak trza :mrgreen: . Trza jej ukrucić nałóg :evil: . Łańcuch pewnie 110 jak fabryka daje.

krzysiek 525tds
Posty: 232
Rejestracja: poniedziałek, 6 czerwca 2011, 20:21
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP10 2004
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: krzysiek 525tds » piątek, 8 lipca 2011, 14:26

Zdzisław pisze:Ja będę wymieniać napęd już bardzo niedługo, zakładam przełożenia na szybkość- tył 37/38(seria)z, przód 18z a nawet 19. Momentu ciuchcia ma dosyć a i spalanie jak trza :mrgreen: . Trza jej ukrucić nałóg :evil: . Łańcuch pewnie 110 jak fabryka daje.


A gdzie zkupujesz części - wrzuc linka.
Pozdrawiam - Krzysiek

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 2874
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » piątek, 8 lipca 2011, 20:08

Jeszcze nie wiem. Wezmę tam gdzie najtaniej. Trza szukaaaććć i porównywać ceny :kwasny: .

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » piątek, 8 lipca 2011, 20:26

Panowie myślę że 18/38 jest optymalne.Zwiększenie jeszcze przedniej i zmniejszenie tylnej może zaskutkować odczuwalnym spadkiem mocy,zwłaszcza pod dużym obciążeniem motocykla.Obyście nie przekombinowali :mrgreen:
J....ć stare baby :)

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 2874
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » piątek, 8 lipca 2011, 21:18

Przy takim piecu to... zawsze można zakupić trzy zębatki- jedna wg. serii, druga 18 i 19 dla testu :lol: .

Jak wyniki nie będą zadowalające można zaś odsprzedać tą najmniej zadowalającą bądź zostawić sobie w razie W. W końcu każda kosztuje 20-30zł, chyba, że ktoś woli jakieś duraluminiowe to koszt większy.

A jak ktoś ma tokarkę/frezarkę najlepiej CNC to może zacząć dorabiać nietypowe przełożenia do moto... ale się rozpisałem a wystarczy wejść na StuntPoland tam ludzie dorabiają koła zębate z wzorkami jakie kto chce :evil: .

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3660
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » sobota, 9 lipca 2011, 01:14

ivo pisze:.Zwiększenie jeszcze przedniej i zmniejszenie tylnej może zaskutkować odczuwalnym spadkiem mocy
I tak udam się do zbombionych, ale jestem przekonany, że dokładnie odwrotnie (tyle, że nie moc a siła). Długie ramię przed punktem przyłożenia, krótkie za powoduje wzrost siły w stosunku do przykładanej. W której to klasie SP było?
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

GhostDog
Posty: 2242
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » sobota, 9 lipca 2011, 06:09

Piontek, zbombiony ty byłeś a wypowiadałeś się na temat "motania zębatek" - szacun i rispekt :mrgreen:

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » sobota, 9 lipca 2011, 06:18

Niektóre tematy ciężko idą o suchym pysku :zdrowko:
J....ć stare baby :)

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 2874
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » sobota, 9 lipca 2011, 14:26

piontek nie był juz chyba o suchym pysku :mrgreen: . Ivo ma rację, spadek momentu na kole będzie ale czy aż tak odczuwalny :?: . Kolega miał Jawe TwinSzrot 350, jeżdzalim nią na kole na 2 biegu a a jak się udało to i na 3 :lol: .

Okazało się, że miała wsadzone przełożenia wtórne na kosz boczny.... szła jak poje...na do licznikowych 150-160km/h a ile było faktycznie to kij wie :-D . ale za to była niezniszczalna do 1-go remontu.... paliła przy spokojnej jeździe 3,7l/100km w co nikt nie chciał uwierzyć... moja TSka paliła kole 5-6 kumpla podobnie...

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3660
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » niedziela, 10 lipca 2011, 07:53

No dobra chłopięta:
Wsiądźcie sobie na rower, przerzutki w łapę, przednie kółko największe a tylne najmniejsze, następnie znajdźcie stromy podjazd i spróbujcie podjechać pod górę. Jest moment na kole?
Dla dociekliwych proponuję odwrotny układ kół zębatych.

Czy tylko ja uważałem na lekcjach fizyki? :-P
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 2874
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » niedziela, 10 lipca 2011, 14:37

W motocyklu mamy napęd wtórny i pierwotny. Wtórny- silnik - koło, pierwotny- wał-skrzynia + skrzynia przekładniowa zwana potocznie skrzynią biegów.

Do rowera nie ma co porównywać. Działa toto pedalstwo na zasadzie napędu wtórnego a napęd pierwotny ma 1:1--->człowieka jak pamiętam 0,25KM na maxa :lol: .

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1540
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » niedziela, 10 lipca 2011, 15:18

Bo piontka, jest racja i tylko jego racja ! :) To wszystko to samo jest w rowerze Ty Zdzisławie, pedałujesz kolego a w moturze silnik pedałuje :) Zasada zmiany przełożenia jest taka sama. Mam tylko jedną uwagę co do zmiany zębatki zdawczej (małej), którą mi to mądrość przekazał jeden stunter najpewniej wynikało to z jego doświadczenia a mianowicie żeby nie przesadzić z jej wielkością ponieważ łożyska trzymujące wałek do którego owa zębatka jest przykręcana nie wytrzymują dłuższej eksploatacji. Najpewniej ten jeden ząbek więcej nie zaszkodzi ale większa ilość z czasem możliwe że tak.
Mój tel. 692 486 517

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3660
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » niedziela, 10 lipca 2011, 15:48

Zdzisław pisze:W motocyklu mamy napęd wtórny i pierwotny.
Co to ma do rzeczy? Zajmujemy się przekładnią łańcuchową pomiędzy skrzynią biegów a kołem.
Zdzisław pisze:Do rowera nie ma co porównywać.
Wyjaśnij mi czym się różni idea napędu koła w rowerze i twoim motocyklu, jeśli pominąć przerzutki? Porównania przerzutek użyłem tylko po to by przyspieszyć tok myślowy - bo to samo byś robił mogąc szybko zmieniać kółka w motocyklu. Zasada jest ta sama. Co więcej: to maszyna prosta opracowana chyba jeszcze przez starożytnych Greków.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3459
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » niedziela, 10 lipca 2011, 15:56

piontek pisze:Co więcej: to maszyna prosta opracowana chyba jeszcze przez starożytnych Greków.

:zdrowko:
prawda :->
prawdopodobnie wymyślona do wciągania ciężkich bloków kamiennych służących do budowy świątyń starożytnych. Piontuś gratuluję wiedzy w tym temacie :zdrowko:
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3660
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » niedziela, 10 lipca 2011, 16:00

mariuszdg, dzięki! Ale aż mi głupio bo to przecież wiedza z podstawówki!!!
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487


Wróć do „Zestaw napędowy.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość