motanie zębatek

Informacje, zapytania dotyczące zębatek i lańcuchów do naszych rumaków.
Awatar użytkownika
SlawekMilow
Posty: 363
Rejestracja: poniedziałek, 25 sierpnia 2008, 13:16
Lokalizacja: Nowa Iwiczna

motanie zębatek

Postautor: SlawekMilow » wtorek, 21 września 2010, 10:51

Koledzy, czy ktoś eksperymentował z założeniem większej zębatki zdawczej, lub mniejszej tylnej?
Generalnie chodzi mi o to aby kosztem przyśpieszenia złagodzić nieco moment obrotowy w niskich prędkościach przenosząc go wyżej ( miałem spore kłopoty tym spowodowane).
Jako że nie używam sprzętu do wyczynu, więc ani przyśpieszenie ani Vmax nie jest dla mnie parametrem krytycznym, natomiast zachownie moto w trudnych warunkach- owszem.
Mam jednak obawy związane z wpływem zmiany przełożeń na trwałość zespołu nap. , łańcucha ( tu raczej chyba mniej) i czy większa o 1-2 zęby wogóle da się zamontować.
Może ktoś już to przerabiał ( w którąkolwiek zresztą stronę).
Pozdro
Spokojnie, na luzie...

Solar

Postautor: Solar » wtorek, 21 września 2010, 11:37

Z tego co wiem fabrycznie wychodza 17-39,na jebaju znalazlem jeszcze na przud 16 i 18 a na tyle 38 i cala masa wiekszych tj 42,43 46...wiec da sie napewno ktos kiedys pisal ze ma 18ke.

Awatar użytkownika
SlawekMilow
Posty: 363
Rejestracja: poniedziałek, 25 sierpnia 2008, 13:16
Lokalizacja: Nowa Iwiczna

Postautor: SlawekMilow » wtorek, 21 września 2010, 12:16

No właśnie, ciekaw jestm efetów...... :-)
Spokojnie, na luzie...

Awatar użytkownika
artur
Posty: 3810
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: artur » wtorek, 21 września 2010, 12:34

było, było juz na ten temat
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie

Awatar użytkownika
SlawekMilow
Posty: 363
Rejestracja: poniedziałek, 25 sierpnia 2008, 13:16
Lokalizacja: Nowa Iwiczna

Postautor: SlawekMilow » wtorek, 21 września 2010, 13:26

Nie mogę znaleźć.... też mi się coś plącze po głowie... ale ....
Spokojnie, na luzie...

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » wtorek, 21 września 2010, 13:54

Orginał w tym roczniku to 17/38.Od 2002 roku 18/39.Ja mam 99' SP i założone 18/38 i jest dobrze.Mniej pali i spokojniej przyspiesza a co do mocy to nie czuć różnicy. :mrgreen:Zobacz temat pt:Jaka prędkość przy obrotach.... :?:

Awatar użytkownika
SlawekMilow
Posty: 363
Rejestracja: poniedziałek, 25 sierpnia 2008, 13:16
Lokalizacja: Nowa Iwiczna

Postautor: SlawekMilow » wtorek, 21 września 2010, 14:27

Dzięki....
Spokojnie, na luzie...

krzysiek 525tds
Posty: 232
Rejestracja: poniedziałek, 6 czerwca 2011, 20:21
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP10 2004
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: krzysiek 525tds » czwartek, 7 lipca 2011, 15:19

Ciekawa strona w temacie:

http://www.gearingcommander.com

A czy ktoś z Was ma mniejsza zebatke z tyłu np.: 37.

Jestem ciekawy jak zachowywac sie bedzie moto z zebatkami 18/37 - kiedy norma to 17/38.
Pozdrawiam - Krzysiek

Awatar użytkownika
Fafik
Posty: 142
Rejestracja: środa, 9 czerwca 2010, 19:21
Lokalizacja: Kielce

Postautor: Fafik » czwartek, 7 lipca 2011, 23:04

krzysiek 525tds pisze: kiedy norma to 17/38.


od 2004 (RP10) miały 18/39 i 112 ogniw a nie 110 choć nie wszystkie katalogi to piszą (np D.I.D.). Miałem założone 17/39 i strasznej różnicy nie był. Tylko tyle że zmieniły się obroty przy danej prędkości (co potwierdza ta strona)
Obrazek
Na drogach pełno jest szaleńców, pchają się na trzeciego, jeżdżą jak wariaci.....naprawdę......czasem aż ciężko ich wyprzedzić...

krzysiek 525tds
Posty: 232
Rejestracja: poniedziałek, 6 czerwca 2011, 20:21
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP10 2004
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: krzysiek 525tds » piątek, 8 lipca 2011, 07:59

Po poszukiwaniach w necie ustaliłem - chociaz moze sie myle i prosze o sprostowanie - że w XJR 1300 z 2001r. (nie SP) norma to 17/38. Zmiany były w zalezności od modelu i rocznika ale u mnie tak powinno być.

Ponieważ mam wrażenie - jak wiekszość - że brakuje 6 biegu to mozna ten problem rozwiązać wydłużając biegi i zmniejszając wielkości obrotów silnika, zakładając wieksza 18 z przodu i mniejsza 37 z tyłu. Jakie bedą predkości obrotowe i prędkośc moża doczytac ze strony.

Pytanie czy jest taka zębatka na tył 37 - bo przednia 18 jest :idea: :?:

Mysle ze przy zmianie napedu mozna sie pobawić - nie sa to duże koszty a zawsze cos sie ugra. Moc i moment jest wystarczajacy aby nie zauwazyc znaczacej różnicy.
Pozdrawiam - Krzysiek

Awatar użytkownika
SlawekMilow
Posty: 363
Rejestracja: poniedziałek, 25 sierpnia 2008, 13:16
Lokalizacja: Nowa Iwiczna

Postautor: SlawekMilow » piątek, 8 lipca 2011, 08:56

krzysiek 525tds pisze:Po poszukiwaniach w necie ustaliłem - chociaz moze sie myle i prosze o sprostowanie - że w XJR 1300 z 2001r. (nie SP) norma to 17/38. Zmiany były w zalezności od modelu i rocznika ale u mnie tak powinno być.

Ponieważ mam wrażenie - jak wiekszość - że brakuje 6 biegu to mozna ten problem rozwiązać wydłużając biegi i zmniejszając wielkości obrotów silnika, zakładając wieksza 18 z przodu i mniejsza 37 z tyłu. Jakie bedą predkości obrotowe i prędkośc moża doczytac ze strony.

Pytanie czy jest taka zębatka na tył 37 - bo przednia 18 jest :idea: :?:

Mysle ze przy zmianie napedu mozna sie pobawić - nie sa to duże koszty a zawsze cos sie ugra. Moc i moment jest wystarczajacy aby nie zauwazyc znaczacej różnicy.

Sam myślę o tym rozwiązaniu, ale mam obawy o prawidłowy dobór ilości ogniw w łańcuchu... tu może być kłopot podobno..... inaczej, podobno robi się kłopot jak się zmienia zębatkę o ( w sumie 2 zęby)..... to zdanie magika z dużym doświadczeniem...
I powiedział mi ze ilosc zębów jaka ostatecznie będzie tu i tu ( a kierunek chce przyjąc ten sam ale w sumie o 4-5 zębów, bo 2 nic nie dadzą), będzie wynikać z możliwości dopasowania długości łańcucha i jego dalszych regulacji... o ile...
Nie można skrócić o jedno ogniwko....
Spokojnie, na luzie...

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3614
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » piątek, 8 lipca 2011, 09:24

Gdy kupiłem swój motocykl to miał kółka zębate z inną ilością zębów niż mam teraz. Nie pamiętam czy na obu kółkach czy tylko na jednym. Przed zakupem nie sprawdziłem, dobrałem z katalogu w sklepie razem z łańcuchem. Przy montażu okazało się, że przednie mam mniejsze lub tylne większe lub jedno i drugie. Nie pamiętam ale dziś to sprawdzę i wrzucę. W każdym bądź razie, odczucia mam takie, że na tych samych obrotach jadę wolniej.

A tak w ogóle to mam wrażenie, że ten temat już był przewalany i już pisałem to co powyżej.
Deja vu?
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » piątek, 8 lipca 2011, 09:33

Jak wyżej pisałem ja mam 18/38 i jestem zadowolony.Moto mniej pali,biegi zrobiły się dłuższe i na 5-tce silnik spokojniej pracuje.Na takie rozwiązanie długość łańcucha wystarczyła.
J....ć stare baby :)

Awatar użytkownika
SlawekMilow
Posty: 363
Rejestracja: poniedziałek, 25 sierpnia 2008, 13:16
Lokalizacja: Nowa Iwiczna

Postautor: SlawekMilow » piątek, 8 lipca 2011, 10:38

piontek pisze:Gdy kupiłem swój motocykl to miał kółka zębate z inną ilością zębów niż mam teraz. Nie pamiętam czy na obu kółkach czy tylko na jednym. Przed zakupem nie sprawdziłem, dobrałem z katalogu w sklepie razem z łańcuchem. Przy montażu okazało się, że przednie mam mniejsze lub tylne większe lub jedno i drugie. Nie pamiętam ale dziś to sprawdzę i wrzucę. W każdym bądź razie, odczucia mam takie, że na tych samych obrotach jadę wolniej.

A tak w ogóle to mam wrażenie, że ten temat już był przewalany i już pisałem to co powyżej.
Deja vu?

Nie Drogi Przyjacielu, jest coraz więcej "nowych" kolegów, lub takich którzy nie dostają orgazmu na dzikie przyśpieszenie i wibracje .... natomiast nie sa dość cierpliwi aby czytać 1500 wpisów Piontka czy Miłowa... to nie Deja Vu tylko normalka.....
Spokojnie, na luzie...

krzysiek 525tds
Posty: 232
Rejestracja: poniedziałek, 6 czerwca 2011, 20:21
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP10 2004
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: krzysiek 525tds » piątek, 8 lipca 2011, 13:11

Oj szukałem, szukałem. Ale fakt, dużo jest tematów i mogłem przeoczyć.

To co napisał IVO jest juz odpowiedzią, ale czy są wsród nas tacy co widzieli tylną zebatkę z 37 zębami - moze jeszcze mniejszą.

Ja skłaniam sie do tego i to zrobię, a jak zrobię to opisze co i jak.
Pozdrawiam - Krzysiek

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 2847
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: XB-70 Valkyrie
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » piątek, 8 lipca 2011, 14:21

Ja będę wymieniać napęd już bardzo niedługo, zakładam przełożenia na szybkość- tył 37/38(seria)z, przód 18z a nawet 19. Momentu ciuchcia ma dosyć a i spalanie jak trza :mrgreen: . Trza jej ukrucić nałóg :evil: . Łańcuch pewnie 110 jak fabryka daje.

krzysiek 525tds
Posty: 232
Rejestracja: poniedziałek, 6 czerwca 2011, 20:21
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP10 2004
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: krzysiek 525tds » piątek, 8 lipca 2011, 14:26

Zdzisław pisze:Ja będę wymieniać napęd już bardzo niedługo, zakładam przełożenia na szybkość- tył 37/38(seria)z, przód 18z a nawet 19. Momentu ciuchcia ma dosyć a i spalanie jak trza :mrgreen: . Trza jej ukrucić nałóg :evil: . Łańcuch pewnie 110 jak fabryka daje.


A gdzie zkupujesz części - wrzuc linka.
Pozdrawiam - Krzysiek

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 2847
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: XB-70 Valkyrie
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » piątek, 8 lipca 2011, 20:08

Jeszcze nie wiem. Wezmę tam gdzie najtaniej. Trza szukaaaććć i porównywać ceny :kwasny: .

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » piątek, 8 lipca 2011, 20:26

Panowie myślę że 18/38 jest optymalne.Zwiększenie jeszcze przedniej i zmniejszenie tylnej może zaskutkować odczuwalnym spadkiem mocy,zwłaszcza pod dużym obciążeniem motocykla.Obyście nie przekombinowali :mrgreen:
J....ć stare baby :)

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 2847
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: XB-70 Valkyrie
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » piątek, 8 lipca 2011, 21:18

Przy takim piecu to... zawsze można zakupić trzy zębatki- jedna wg. serii, druga 18 i 19 dla testu :lol: .

Jak wyniki nie będą zadowalające można zaś odsprzedać tą najmniej zadowalającą bądź zostawić sobie w razie W. W końcu każda kosztuje 20-30zł, chyba, że ktoś woli jakieś duraluminiowe to koszt większy.

A jak ktoś ma tokarkę/frezarkę najlepiej CNC to może zacząć dorabiać nietypowe przełożenia do moto... ale się rozpisałem a wystarczy wejść na StuntPoland tam ludzie dorabiają koła zębate z wzorkami jakie kto chce :evil: .

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3614
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » sobota, 9 lipca 2011, 01:14

ivo pisze:.Zwiększenie jeszcze przedniej i zmniejszenie tylnej może zaskutkować odczuwalnym spadkiem mocy
I tak udam się do zbombionych, ale jestem przekonany, że dokładnie odwrotnie (tyle, że nie moc a siła). Długie ramię przed punktem przyłożenia, krótkie za powoduje wzrost siły w stosunku do przykładanej. W której to klasie SP było?
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

GhostDog
Posty: 2188
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » sobota, 9 lipca 2011, 06:09

Piontek, zbombiony ty byłeś a wypowiadałeś się na temat "motania zębatek" - szacun i rispekt :mrgreen:

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » sobota, 9 lipca 2011, 06:18

Niektóre tematy ciężko idą o suchym pysku :zdrowko:
J....ć stare baby :)

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 2847
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: XB-70 Valkyrie
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » sobota, 9 lipca 2011, 14:26

piontek nie był juz chyba o suchym pysku :mrgreen: . Ivo ma rację, spadek momentu na kole będzie ale czy aż tak odczuwalny :?: . Kolega miał Jawe TwinSzrot 350, jeżdzalim nią na kole na 2 biegu a a jak się udało to i na 3 :lol: .

Okazało się, że miała wsadzone przełożenia wtórne na kosz boczny.... szła jak poje...na do licznikowych 150-160km/h a ile było faktycznie to kij wie :-D . ale za to była niezniszczalna do 1-go remontu.... paliła przy spokojnej jeździe 3,7l/100km w co nikt nie chciał uwierzyć... moja TSka paliła kole 5-6 kumpla podobnie...

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3614
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » niedziela, 10 lipca 2011, 07:53

No dobra chłopięta:
Wsiądźcie sobie na rower, przerzutki w łapę, przednie kółko największe a tylne najmniejsze, następnie znajdźcie stromy podjazd i spróbujcie podjechać pod górę. Jest moment na kole?
Dla dociekliwych proponuję odwrotny układ kół zębatych.

Czy tylko ja uważałem na lekcjach fizyki? :-P
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 2847
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: XB-70 Valkyrie
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » niedziela, 10 lipca 2011, 14:37

W motocyklu mamy napęd wtórny i pierwotny. Wtórny- silnik - koło, pierwotny- wał-skrzynia + skrzynia przekładniowa zwana potocznie skrzynią biegów.

Do rowera nie ma co porównywać. Działa toto pedalstwo na zasadzie napędu wtórnego a napęd pierwotny ma 1:1--->człowieka jak pamiętam 0,25KM na maxa :lol: .

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1540
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » niedziela, 10 lipca 2011, 15:18

Bo piontka, jest racja i tylko jego racja ! :) To wszystko to samo jest w rowerze Ty Zdzisławie, pedałujesz kolego a w moturze silnik pedałuje :) Zasada zmiany przełożenia jest taka sama. Mam tylko jedną uwagę co do zmiany zębatki zdawczej (małej), którą mi to mądrość przekazał jeden stunter najpewniej wynikało to z jego doświadczenia a mianowicie żeby nie przesadzić z jej wielkością ponieważ łożyska trzymujące wałek do którego owa zębatka jest przykręcana nie wytrzymują dłuższej eksploatacji. Najpewniej ten jeden ząbek więcej nie zaszkodzi ale większa ilość z czasem możliwe że tak.
Mój tel. 692 486 517

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3614
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » niedziela, 10 lipca 2011, 15:48

Zdzisław pisze:W motocyklu mamy napęd wtórny i pierwotny.
Co to ma do rzeczy? Zajmujemy się przekładnią łańcuchową pomiędzy skrzynią biegów a kołem.
Zdzisław pisze:Do rowera nie ma co porównywać.
Wyjaśnij mi czym się różni idea napędu koła w rowerze i twoim motocyklu, jeśli pominąć przerzutki? Porównania przerzutek użyłem tylko po to by przyspieszyć tok myślowy - bo to samo byś robił mogąc szybko zmieniać kółka w motocyklu. Zasada jest ta sama. Co więcej: to maszyna prosta opracowana chyba jeszcze przez starożytnych Greków.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3455
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » niedziela, 10 lipca 2011, 15:56

piontek pisze:Co więcej: to maszyna prosta opracowana chyba jeszcze przez starożytnych Greków.

:zdrowko:
prawda :->
prawdopodobnie wymyślona do wciągania ciężkich bloków kamiennych służących do budowy świątyń starożytnych. Piontuś gratuluję wiedzy w tym temacie :zdrowko:
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3614
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » niedziela, 10 lipca 2011, 16:00

mariuszdg, dzięki! Ale aż mi głupio bo to przecież wiedza z podstawówki!!!
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487


Wróć do „Zestaw napędowy.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość