Pierwszy bieg

Pytamy i/lub rozwiązujemy problemy z silnikiem, sprzęgłem, skrzynią biegów.
Awatar użytkownika
virtu
Posty: 52
Rejestracja: wtorek, 16 czerwca 2015, 09:50
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2003
Województwo: G-pomorskie

Pierwszy bieg

Postautor: virtu » środa, 15 lipca 2015, 21:54

Mam kejsa.
-Yamaha XJR 1300 2003 RP06(chyba);

Po dłuższej jeździe (2h), miałem problem z wbiciem biegu nr 1.

Sytułeszon wygląda tak:

Dohamowuję, redukuję do 1 i jest ok, ruszam z 1;
Dohamowuję, redukuję do luzu - nie mogę wbić 1 bez majtania motocyklem.
Dohamowuje, z 1 wrzucam na luz, chcę z powrotem na 1 i znowu muszę majtać motocyklem.

Podjechałem pod garaż - zatrzymałem się, testuję - luz->1 , luz -> 1 wszystko gra.

czy coś z powyższego da się wywnioskować oprócz tego że nie znam się na mechanice?

BTW ile w najczarniejszym ze scenariuszy kosztuje remont skrzyni biegów.
Tomek z Gdańska

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 2836
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: XB-70 Valkyrie
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Pierwszy bieg

Postautor: Zdzislaw » środa, 15 lipca 2015, 22:04

Wypij piwo, zobacz, ile i jaki masz płyn hamulcowy w zbiorniczku od sprzęgła- mało, dużo?. A może wolne obroty za wysokie są?

Awatar użytkownika
artur
Posty: 3794
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Re: Pierwszy bieg

Postautor: artur » środa, 15 lipca 2015, 23:54

Raczej nie ma tu mowy o remoncie skrzyni biegów. zaczynamy od rzeczy najprostszych. Jak pisze Zdzichu. Zacznij od piwa.
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3454
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Pierwszy bieg

Postautor: mariuszdg » czwartek, 16 lipca 2015, 05:47

Na jedynce się nie jeździ. To jest bieg do ruszania z miejsca. Wbijasz go tylko po wcześniejszym zatrzymaniu.
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

Awatar użytkownika
virtu
Posty: 52
Rejestracja: wtorek, 16 czerwca 2015, 09:50
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2003
Województwo: G-pomorskie

Pierwszy bieg

Postautor: virtu » czwartek, 16 lipca 2015, 08:11

Macie rację, zacznę od piwa.

Przeczytałem większość internetów i obejrzałem większość YT o technice jazdy. Naprawdę, muszę być wyjątkowym osłem bo NIGDZIE nie przewidziano, żeby napisać, powiedzieć, sfilmować , że nie redukuje się dojeżdżając do miejsca zatrzymania do biegu 1 w sensie, nie porusza się na biegu 1 w dohamowaniu (bez wciśniętego sprzęgła). Dzięki Mariuszdg. Moja skrzynia biegów też Tobie dziękuję.
Tomek z Gdańska

Bitels

Pierwszy bieg

Postautor: Bitels » czwartek, 16 lipca 2015, 10:26

czasem jak nie chce na ppostoju wejść jedynka (mam tak) to wystarczy lekko puścić sprzęgło i wskoczy

Awatar użytkownika
Holender
Posty: 1556
Rejestracja: sobota, 14 maja 2011, 19:18
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP10 2005
Województwo: K-małopolskie
Lokalizacja: Olkusz

Pierwszy bieg

Postautor: Holender » czwartek, 16 lipca 2015, 10:42

A tak ogólnie (jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś) to powymieniaj wszystko co jest do wymiany (płyny, filtry, oleje) i wyreguluj to co jest do regulacji, a unikniesz sporej części niespodziewajek ;-)
And any fool knows a dog needs a home,
A shelter from pigs on the wing.

Awatar użytkownika
skuler
Posty: 56
Rejestracja: czwartek, 7 sierpnia 2014, 19:27
Model i rocznik moto.: XJR1200 1997r
Województwo: Z-zachodniopomorskie
Lokalizacja: Szczecin

Pierwszy bieg

Postautor: skuler » czwartek, 16 lipca 2015, 14:23

virtu pisze:Przeczytałem większość internetów i obejrzałem większość YT o technice jazdy. Naprawdę, muszę być wyjątkowym osłem bo NIGDZIE nie przewidziano, żeby napisać, powiedzieć, sfilmować , że nie redukuje się dojeżdżając do miejsca zatrzymania do biegu 1 w sensie, nie porusza się na biegu 1 w dohamowaniu (bez wciśniętego sprzęgła). Dzięki Mariuszdg. Moja skrzynia biegów też Tobie dziękuję.

Ale np przy hamowaniu awaryjnym, zanim się zatrzymasz do zera, należy mieć wbitą jedynkę i luknąć w lusterko (na wypadek gdyby ktoś za nami nie hamowal tak samo skutecznie jak my...np ciężarówka ) . Przynajmniej tak mnie uczyli.

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3454
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Pierwszy bieg

Postautor: mariuszdg » czwartek, 16 lipca 2015, 14:35

jak ktoś hamuje awaryjnie z 20km/h to może i tak.

Spróbuj wbić 1 przy 100km/h i puśćić sprzęgło.

ps reklamacji nie przyjmójemy ;-)
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3608
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Re: Pierwszy bieg

Postautor: piontek » czwartek, 16 lipca 2015, 14:36

Mi jedynka się wbija podczas jazdy bez problemu (choć czasem jest z tego powodu problem).
Może trochę klamkę podciągnij - za dużo luzu w luzie i nie wysprzęgla? Ale z płynu brakiem lub potrzebą wymiany bym się zapoznał.
Oczywiście zacznij od płynu podstawowego jaki zalecił Artur.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2357
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Pierwszy bieg

Postautor: farba » czwartek, 16 lipca 2015, 15:17

W kłowej skrzyni wałki muszą się obracać przy zmianie biegu co by kły zaskoczyły ;)

Awatar użytkownika
skuler
Posty: 56
Rejestracja: czwartek, 7 sierpnia 2014, 19:27
Model i rocznik moto.: XJR1200 1997r
Województwo: Z-zachodniopomorskie
Lokalizacja: Szczecin

Pierwszy bieg

Postautor: skuler » czwartek, 16 lipca 2015, 20:33

mariuszdg pisze:jak ktoś hamuje awaryjnie z 20km/h to może i tak.

Spróbuj wbić 1 przy 100km/h i puśćić sprzęgło.

ps reklamacji nie przyjmójemy ;-)


Przez 'hamowanie awaryjne' rozumiem hamowanie do zera.

Awatar użytkownika
pioro
Posty: 1322
Rejestracja: czwartek, 16 stycznia 2014, 16:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2013
Województwo: Z-zachodniopomorskie
Lokalizacja: Dania

Pierwszy bieg

Postautor: pioro » piątek, 17 lipca 2015, 10:16

skuler pisze:Przez 'hamowanie awaryjne' rozumiem hamowanie do zera.

A ja ... nagłe, raptowne, wymuszone jakimś niespodziewanym zdarzeniem ... i nie koniecznie do zera .... choć ja się nie znam ...
Kiedyś się ogarnę, ale jeszcze nie czas na takie wybryki.

Awatar użytkownika
skuler
Posty: 56
Rejestracja: czwartek, 7 sierpnia 2014, 19:27
Model i rocznik moto.: XJR1200 1997r
Województwo: Z-zachodniopomorskie
Lokalizacja: Szczecin

Re: Pierwszy bieg

Postautor: skuler » piątek, 17 lipca 2015, 11:00

Ja też. Powtarzam co mi pokazywali na szkoleniu 'Bezpieczne dwa kółka'. (swoją drogą Pióro jak bywasz w Szczecinie to polecam) Anyways - myślę że nawyk zrzucania biegu przy każdym naglym hamowaniu bedzie dobry jeśli okaże się ze po dohamowaniu trzeba z jakiejś opresji uciec.

Bitels

Pierwszy bieg

Postautor: Bitels » piątek, 17 lipca 2015, 13:31

może pytanie glupie, ale co to jest "dohamowanie"? :roll:

Awatar użytkownika
Lisu
Posty: 34
Rejestracja: poniedziałek, 5 maja 2014, 06:05
Model i rocznik moto.: XJR 1300SP 1999
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Włocławek
Kontaktowanie:

Pierwszy bieg

Postautor: Lisu » piątek, 17 lipca 2015, 13:53

A mnie uczyli, że jak jest awaryjne hamowanie to za nic na świecie nie wciskać sprzęgła tylko pozwolić silnikowi hamować przez co zwiększa się skuteczność hamowania. A że zgaśnie ? No to zgaśnie.
Inna sprawa przy hamowaniu, w którym spodziewamy się że prędkość nie spadnie do 0 i będzie trzeba szybko uciekać - wtedy nie wiem :D
Druga sprawa, że przy prędkości 20km/h wrzucić jedynkę to nawet w samochodzie ciężko/nie da się bez zgrzytu (bo na siłę to i wsteczny by pewnie się raz udało).

Awatar użytkownika
skuler
Posty: 56
Rejestracja: czwartek, 7 sierpnia 2014, 19:27
Model i rocznik moto.: XJR1200 1997r
Województwo: Z-zachodniopomorskie
Lokalizacja: Szczecin

Pierwszy bieg

Postautor: skuler » piątek, 17 lipca 2015, 14:17

Lisu pisze:A mnie uczyli, że jak jest awaryjne hamowanie to za nic na świecie nie wciskać sprzęgła tylko pozwolić silnikowi hamować przez co zwiększa się skuteczność hamowania. A że zgaśnie ? No to zgaśnie.


Na egzaminie kat A przy tym manewrze (hamowanie awaryjne) nie może zgasnac. W egzaminie na puszkę może.
Ostatnio zmieniony sobota, 18 lipca 2015, 00:49 przez skuler, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Pegaz
Posty: 65
Rejestracja: sobota, 25 października 2014, 06:56
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2001
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Pruszków

Pierwszy bieg

Postautor: Pegaz » piątek, 17 lipca 2015, 17:23

[quote="Lisu"]A mnie uczyli, że jak jest awaryjne hamowanie to za nic na świecie nie wciskać sprzęgła tylko pozwolić silnikowi hamować przez co zwiększa się skuteczność hamowania. A że zgaśnie ? No to zgaśnie.

Zgaśnie, ale wcześniej zablokuje tylne koło i może skończyć się to glebą, a wtedy hamowanie jest tylko przez tarcie tego co leży. Wolę hamować do skutku na oponach:)
Moja jedynka niestety da się włączyć podczas redukowania, koszmarne wrażenie podczas wchodzenia w ostry zakręt, nieprzyjemnie ucieka tylne koło.

Awatar użytkownika
Lisu
Posty: 34
Rejestracja: poniedziałek, 5 maja 2014, 06:05
Model i rocznik moto.: XJR 1300SP 1999
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Włocławek
Kontaktowanie:

Pierwszy bieg

Postautor: Lisu » piątek, 17 lipca 2015, 20:25

Coś w tym jest co piszesz :)
Dzisiaj sprawdziłem w czasie jazdy, u mnie też jedynka bez problemu wchodzi przy prędkości ok 20km/h.

Awatar użytkownika
virtu
Posty: 52
Rejestracja: wtorek, 16 czerwca 2015, 09:50
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2003
Województwo: G-pomorskie

Pierwszy bieg

Postautor: virtu » poniedziałek, 20 lipca 2015, 21:53

No i gra.

Diagnoza - za duże ciśnienie w bani kierownika.
Rozwiązanie:
- na wszystko jest sporo czasu - na wrzucenie jedynki też;
- patent Bitelsa ze sprzęgłem działa ale potrzebuje go coraz mniej:D

Pomaga wiedza, z którego biegu się redukuje w momencie rozpoczęcia hamowania tak, żeby skończyć na 2 lub luzie.

Jeszcze muszę sporo poćwiczyć płynne wbijanie biegów ale przynajmniej już przy tym "myślę".

Piwo też było, ale po...
Tomek z Gdańska

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3608
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Re: Pierwszy bieg

Postautor: piontek » poniedziałek, 20 lipca 2015, 22:31

Ma niczym nie uzasadnione wrażenie, że Ci pomogliśmy...
...wyczuć sens tego towarzystwa na forum.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
virtu
Posty: 52
Rejestracja: wtorek, 16 czerwca 2015, 09:50
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2003
Województwo: G-pomorskie

Re: Pierwszy bieg

Postautor: virtu » wtorek, 21 lipca 2015, 11:51

piontek pisze:Ma niczym nie uzasadnione wrażenie, że Ci pomogliśmy...
...wyczuć sens tego towarzystwa na forum.


Wbrew pozorom, opary absurdu bardzo pomagają w osiągnięciu zdroworozsądkowej równowagi.
Mój ogólny wniosek, do którego dzięki Wam dojszedłem:
- moto to nie sprzęt medyczny - nie wszystko musi działać cicho, być wyregulowane na milimetry -> ma być głośno, trząść + wiatr na klatę, reszta to drobiazgi..;
- Piwo jest podstawowym i nieodzownym elementem stosowania mechaniki pojazdowej.

Dzięki!
Tomek z Gdańska

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2357
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Re: Pierwszy bieg

Postautor: farba » wtorek, 21 lipca 2015, 12:40

virtu pisze:
- moto to nie sprzęt medyczny - nie wszystko musi działać cicho, być wyregulowane na milimetry -> ma być głośno, trząść + wiatr na klatę, reszta to drobiazgi..



...Można... :?:

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3608
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Re: Pierwszy bieg

Postautor: piontek » środa, 22 lipca 2015, 14:00

Ten człowiek jest zbyt idealny. To na pewno bot google!
Przejrzeli nas...
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Bitels

Pierwszy bieg

Postautor: Bitels » środa, 22 lipca 2015, 23:34

on nam po prostu uwierzył. We wszystko, co piszemy. :oczami:

Awatar użytkownika
virtu
Posty: 52
Rejestracja: wtorek, 16 czerwca 2015, 09:50
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2003
Województwo: G-pomorskie

Pierwszy bieg

Postautor: virtu » czwartek, 23 lipca 2015, 05:46

za wyjątkiem boota Google. Musiałbym popularnego ostatnio mocarza zapodać, żeby w to uwierzyć;)
Tomek z Gdańska


Wróć do „Układ napędowy szeroko pojęty - silnik, sprzęgło, skrzynia.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość