skrzywienie półek

Pytania i /lub rozwiązania problemów z zawieszeniem i kołami.
asedio
Posty: 78
Rejestracja: poniedziałek, 15 stycznia 2018, 10:56
Model i rocznik moto.: XJR1300 2008
Województwo: G-pomorskie
Lokalizacja: Tczew
Kontaktowanie:

skrzywienie półek

Postautor: asedio » sobota, 10 lutego 2018, 13:46

Witam,
Świeży zakup, jeździć się nie da jeszcze, więc trza posprawdzać co się da. Moto po szlifie i wszystko wskazuje że rzeczywiście delikatnym bo wszystkie numery VIN (końcówka) bite na lagach, baku, felgach, kolektorach są zgodne.
Przód rozebrałem. Łożyska w główce idealne i chyba miały niedawno przegląd al jedna laga na czubie krzywizna maks 2mm, druga z 8mm.
Teraz pytanie czy jest sens wysyłąć również do Tecrolu górną półkę? Chcę wysłać całe lagi z osią i dolną półkę ale górna to już rozbebeszanie stacyjki itd..

Awatar użytkownika
XRzysJek
Posty: 822
Rejestracja: czwartek, 1 kwietnia 2010, 09:29
Model i rocznik moto.: 4PU '95
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Dolina Środkowej Wisły
Kontaktowanie:

Re: skrzywienie półek

Postautor: XRzysJek » sobota, 10 lutego 2018, 13:53

Pólek się nie spawa ani prostuje. Nie prostują też kierownic i sztyc, je się wymienia. Ośkę połóż na równym stole i przetocz, jak krzywa to wymiana. Lagi można samemu sprawdzić równiótką sztabą, płaskownikiem etc. oraz owalność suwmiarką. Mówię co słyszałem i widziałem w Tecrolu bo zmierzyli mi ramę w Trampku na poczekaniu i do lag mi właśnie przykładał gruby wzorowy płaskownik. Półki do prostowania nie są potrzebne. Pakujesz w karton dwa teleskopy i wysyłasz jeśli już.
Ale najlepiej zadzwoń do nich. Stacyjki nie musisz demontować, wystarczy odpiąć kostkę. Rozebrać trzeba lampę itp.

Awatar użytkownika
Holender
Posty: 1537
Rejestracja: sobota, 14 maja 2011, 19:18
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP10 2005
Województwo: K-małopolskie
Lokalizacja: Olkusz

Re: skrzywienie półek

Postautor: Holender » sobota, 10 lutego 2018, 14:03

Jeszcze cztery lata temu w Tecrolu prostowali półki, sztyce, osie, rury. Krzysiek dobrze radzi- po prostu zadzwoń i wszystkiego się dowiesz.
And any fool knows a dog needs a home,
A shelter from pigs on the wing.

asedio
Posty: 78
Rejestracja: poniedziałek, 15 stycznia 2018, 10:56
Model i rocznik moto.: XJR1300 2008
Województwo: G-pomorskie
Lokalizacja: Tczew
Kontaktowanie:

Re: skrzywienie półek

Postautor: asedio » sobota, 10 lutego 2018, 14:37

Wstępnie już z nimi rozmawiałem ale dziś to wszytko rozbierałem i chciałem zapakować a oni dziś nie pracują.
Półek bym nie prostował ale chciałem im wysłać do sprawdzenia całość.
Na moje oko to tylko lagi są lekko krzywe. Prz obracaniu tak jak pisałem wyżej jedna ze 2mm a druga z 8mm odbijają od środka. Oczywiście po wujęciu i ułożęniu na stole.
Wydaje mi się, ze przy sile która je tak skrzywiła półki powinny być nietknięte. Ale tylko mi sie wydaje bo doświadczenia nie mam żadnego. Dlatego pytam. Po poluźnieniu śrub i odkręceniu koła dało się je obracać w półkach, wiec krzywizna jest chyba od dolnej półki w dół.
Tu jest dylemat... taką lekką krzywiznę to chyba lepiej wyprostować i mieć oryginał niż wymnieniać na jakieś no name.

Awatar użytkownika
XRzysJek
Posty: 822
Rejestracja: czwartek, 1 kwietnia 2010, 09:29
Model i rocznik moto.: 4PU '95
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Dolina Środkowej Wisły
Kontaktowanie:

Re: skrzywienie półek

Postautor: XRzysJek » sobota, 10 lutego 2018, 15:38

Pewnie to nie lufa działa, jakby było kilka cm to już bym wymieniał, bo również masz wtedy nową powierzchnię do ścierania. Polacy robią rury więc myślę że złe nie są, Tecroll też robi.

asedio
Posty: 78
Rejestracja: poniedziałek, 15 stycznia 2018, 10:56
Model i rocznik moto.: XJR1300 2008
Województwo: G-pomorskie
Lokalizacja: Tczew
Kontaktowanie:

Re: skrzywienie półek

Postautor: asedio » niedziela, 11 lutego 2018, 10:31

Dzięki XRzysJek. Otworzyłem lampę i porozpinałem wtyczki i wyjąłem górną półkę.
Wysyłam im cały komplet do pomairów, sprawdzenia. Lagi mam idealne. Jak sie szmatą przetrze to żadnych śladów ścierania niema.
Zobaczymy co powiedzą po pomiarach. Może faktycznie wezmę nowe lagi. Byłem przygotowany na większe wydatki przy takim moto po szlifie a tu w sumie to tylko zbiornik do poprawki lakierniczej i te lagi. Reszta jest git.

Awatar użytkownika
ShoShot
Posty: 22
Rejestracja: czwartek, 11 stycznia 2018, 20:12
Model i rocznik moto.: XJR 1200 1997
Województwo: R-podkarpackie

Re: skrzywienie półek

Postautor: ShoShot » czwartek, 1 marca 2018, 21:18

Cześć,

Podepnę się tu pod temat. Po delikatnej stłucze w ubiegłym sezonie skrzywiły mi się lagi delikatnie, w pierwszej chwili myślałem że przekręciły się w półkach. Niestety po wyciągnięciu okazały się delikatnie krzywe więc wymieniłem je na nowe plus olej i uszczelniacze. Ostatnio je zakładając weszły bez najmniejszego problemu w półki i delikatnie je skręciłem.
Ale coś mnie tchnęło dziś i zacząłem myśleć czy przy stłuczce nie przekręciła się również górna półka względem dolnej? W manualu nie pisało nic o ustawianiu półek, w "Hayense" nie zrozumiałem za bardzo przekazu.
Czy dobrze rozumiem(?) że warto w tej chwili przy delikatnie skręconych śrubach od półek odkręcić główna nakrętkę na górze w celu ewentualnego naprostowania górnej półki, przesunięciu delikatnie lag góra dół i skręceniu wszystkiego?

Z góry dzięki za odpowiedź.

Awatar użytkownika
XRzysJek
Posty: 822
Rejestracja: czwartek, 1 kwietnia 2010, 09:29
Model i rocznik moto.: 4PU '95
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Dolina Środkowej Wisły
Kontaktowanie:

Re: skrzywienie półek

Postautor: XRzysJek » czwartek, 1 marca 2018, 21:47

Wyjmij lagi. Poluzuj nakrętkę półki by się obracała względem dolnej półki. Włóż lagi. Zaciśnij na dolnej półce. Dokręć nakrętkę odpowiednim momentem. Zaciśnij lagi na górnej półce. Lagi się zawsze krzywią pod dolną. Ale skoro weszły, to półki celują prosto . By ułatwić wkładanie można wbić śrubokręt w szczelinę półki.
Dokręcanie nakrętki z zaciśniętymi lagami górnej półki jest błędem bo ona minimalnie idzie w dół ja się da ponad sto Nm i półka pręży, a że alu sztywne to może i pęknąć. Tak się mje zdaje.
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 marca 2018, 21:47 przez XRzysJek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2352
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Re: skrzywienie półek

Postautor: farba » czwartek, 1 marca 2018, 21:49

Najpierw ustawiasz wysokość lat względem górnej półki ( na luźno) i skręcasz dolną półkę ,ustawiasz kierownicą koło na prosto i dokręcasz półkę do sztycy ,potem dokręcasz lagi górną półką.
Gwintów nie poukręcaj klucz dyno się przyda ;)

Awatar użytkownika
artur
Posty: 3752
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Re: skrzywienie półek

Postautor: artur » czwartek, 1 marca 2018, 22:03

Może miałeś za bardzo skręcone śruby?
Jak pisze farba, ale też dlatego że przy odpowiednim (nie za dużym) ścisku lag na górze i dole w niektórych "wywrotkach" pozostaje margines luzu który nie wykrzywia lag a jedynie je skręca względem półek. Dalej jak farba pisze.
Znam ze 2 takie przypadki kiedy pomimo skręconych lag okazały się proste.
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie

Awatar użytkownika
ShoShot
Posty: 22
Rejestracja: czwartek, 11 stycznia 2018, 20:12
Model i rocznik moto.: XJR 1200 1997
Województwo: R-podkarpackie

Re: skrzywienie półek

Postautor: ShoShot » czwartek, 1 marca 2018, 22:48

No bez klucza dynamometrycznego i manuala do motocykla nie podchodzę. Lubię mieć dobrze zrobiony i czysty motocykl takie o to moje zboczenie ;-) Na czasie się tym zajmę :D jeszcze półkę dolna chce odmalować bo nalot rdzawy jest od spodu, ślimak wyczyścić i nasmarować nowym smarem, linkę oleju troszkę nawilżyć w środku. Jak już mam rozebrane coś to robię wszystko od A do Z ku chwale XJR :padam: I dziękuję kolegą za odpowiedź :padam:


Wróć do „Zawieszenie i koła.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość