Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Pytania i /lub rozwiązania problemów z zawieszeniem i kołami.
Awatar użytkownika
nakano
Posty: 120
Rejestracja: środa, 26 czerwca 2013, 21:47
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Cieszyn

Re: Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: nakano » środa, 6 kwietnia 2016, 08:04

Niestety w mojej okolicy nie ma żadnego takiego serwisu, na stronie michelin też nic nie znalazłem. Jedyny serwis który oferuje się jako autoryzowany serwis opon to ten http://www.tomala.cieszyn.pl/
Trochę pogrzebałem w sieci i doczytałem się iż nie wolno kołkować opony motocyklowej a łatać od wewnątrz i tylko jeżeli uszkodzenie nie jest odsunięte od środka opony o 15% z każdej strony a samo uszkodzenie jest niewielkie. co w moim przypadku by się łapało, wkręt miał ok 2mm średnicy i był wbity lekko na lewo od środka opony.

Ciekawy artykuł http://www.motocaina.pl/artykul/fakty-i ... -6992.html
jestem analfabetom

Awatar użytkownika
smukły
Posty: 85
Rejestracja: czwartek, 10 października 2013, 15:41
Model i rocznik moto.: XJR 1200 '95
Województwo: O-opolskie
Lokalizacja: opolskie

Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: smukły » środa, 6 kwietnia 2016, 19:15

nakano - wiadomo kasa jest ważna, ale życie ważniejsze - jak tak drążysz temat to wiadomo chodzi o kasę - napraw oponę i zbieraj kasę na wymianę

ale ze mnie kasa-mowa :mrgreen:

w zeszłym roku wymieniłem u siebie przednią PR4 GT po 4 tys. z powodu głębokiej dziury na czole opony po szkle - wiem jak to boli :-(

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3605
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Re: Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: piontek » środa, 6 kwietnia 2016, 19:52

nakano, to jeszcze spytam u źródła ale innego niż MI, istnieje więc prawdopodobieństwo, że mogą być rozbieżności.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
gacy666
Posty: 86
Rejestracja: czwartek, 13 czerwca 2013, 05:20
Model i rocznik moto.: XJR1300 2003
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Okolice Rybnika

Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: gacy666 » czwartek, 7 kwietnia 2016, 08:18

Po zakupie XJR przejeździłem dwa lata na oponach od poprzedniego właściciela, po zmianie zauważyłem takie drobne naprawy:
Przód:
Obrazek
Tył:
Obrazek

Powietrze nie schodziło, opony nie biły, nawet mniej ciężarków na feldze miałem, niż obecnie, ale jakbym wiedział o tych kołkach, pewnie wymieniłbym je zaraz po zakupie xjr-ki.

Awatar użytkownika
Lenku
Posty: 384
Rejestracja: czwartek, 24 lipca 2014, 13:48
Model i rocznik moto.: XJR 1200 - 1994r
Województwo: G-pomorskie
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

Re: Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: Lenku » czwartek, 7 kwietnia 2016, 09:03

ale nadziabane...

Awatar użytkownika
XRzysJek
Posty: 839
Rejestracja: czwartek, 1 kwietnia 2010, 09:29
Model i rocznik moto.: 4PU '95
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Dolina Środkowej Wisły
Kontaktowanie:

Re: Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: XRzysJek » czwartek, 7 kwietnia 2016, 10:31

Dętkowe opony można łatać w trasie ale po dojedzie do wulkanizatora trzeba ją oddać na właściwe klejenie. Lub wymienić. Tak mówi prawidło. Z tubeless pewnie tak samo. Zakołkować a po powrocie dać szpecowi by poprawił. Lub wymienić.

Awatar użytkownika
nakano
Posty: 120
Rejestracja: środa, 26 czerwca 2013, 21:47
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Cieszyn

Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: nakano » czwartek, 7 kwietnia 2016, 17:42

smukły - masz rację że chodzi o kasę jak cena zmniejszy się o jedno zero to mogę nawet co miesiąc wymieniać ;-)
jestem analfabetom

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2353
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: farba » czwartek, 7 kwietnia 2016, 19:02

Gdyby nie "oszczędności" na gumach niejeden by się na tym świecie nie pojawił :rotfl:

Awatar użytkownika
nakano
Posty: 120
Rejestracja: środa, 26 czerwca 2013, 21:47
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Cieszyn

Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: nakano » czwartek, 7 kwietnia 2016, 21:49

Drążąc temat dalej - na oficjalnej stronie Michelin znajduje się coś takiego

"HOW DO YOU REPAIR A PUNCTURED TYRE?
All repairs must be done by a trained and qualified professional. Repair is preceded in all cases by a very careful inspection of the tyre by the professional. Not every kind of damage can be repaired.

A tyre which has been run under-inflated or flat may have suffered irreversible damage, and whether or not the tyre can continue to be used can only be determined by exhaustive checks on the interior of the cover. It is therefore essential to remove the tyre to make a safe judgement of its true condition and the type of repair to be done.

In the event of a puncture, the injection of sealant products (puncture repair aerosol can) through the valve is no more than a partial and temporary solution. These products may pose problems of compatibility with the tyre, the wheel, the valve, a pressure sensor, etc. It is imperative to follow the tyre manufacturer’s recommendations.
Repair is the definitive elimination of tyre damage using the appropriate materials and method with a view to being able to use the tyre again on the motorbike without any restrictions.
Repair from the inside of the tyre is the only method recommended by Michelin."

http://moto.michelin.co.uk/advice/faq/a ... and-repair

Firma Dunlop także ma coś podobnego http://www.dunlop.eu/dunlop_euen/mc/wha ... tyre_care/

Co oznacza pogrubione zdanie czy ktoś mógł by przetłumaczyć?!
jestem analfabetom

Awatar użytkownika
nit
Posty: 1027
Rejestracja: piątek, 31 sierpnia 2012, 21:03
Model i rocznik moto.: XJR 1300 1999
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: nantes

Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: nit » czwartek, 7 kwietnia 2016, 22:18

Stosując odpowiednie materiały i metody wyeliminujesz uszkodzenia i opona będzie zdatna do dalszego użytku.

Awatar użytkownika
pioro
Posty: 1320
Rejestracja: czwartek, 16 stycznia 2014, 16:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2013
Województwo: Z-zachodniopomorskie
Lokalizacja: Dania

Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: pioro » piątek, 8 kwietnia 2016, 05:43

nit, nie czepiam się twojego tłumaczenia, ale myślę, że koledze nankano chodziło nie tyle o samo znaczenie, co o te dodatkowe sformułowania w zdaniu.

"Naprawa, przy użyciu odpowiednich metod i materiałów, definitywnie eliminuje uszkodzenia opony, w taki sposób, że opona może być użyta w motocyklu bez jakichkolwiek ograniczeń."
Kiedyś się ogarnę, ale jeszcze nie czas na takie wybryki.

Awatar użytkownika
nakano
Posty: 120
Rejestracja: środa, 26 czerwca 2013, 21:47
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Cieszyn

Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: nakano » piątek, 8 kwietnia 2016, 07:58

dokładnie tak pioro :super:
czyli można łatać bez strachu :)
jestem analfabetom

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3605
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Re: Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: piontek » sobota, 9 kwietnia 2016, 08:39

No nie tak nakoniecznie...
Po pierwsze, oficjalne zdanie największego producenta opon: naprawa opony motocyklowej radialnej nie jest zalecana. Ale nie jest też zakazana (oczywiście nie w sensie zakazu karalnego :) ). Dodatkowo wszelkie naprawy opon powodują utratę gwarancji - ale to i tak już nie ma znaczenia :)

Jednak padło od mojego zaufanego człowieka pytanie: jak jeździsz? Jeśli powyżej 150 a może i lepiej, to kup nową. Nawet starszą ale nie jeżdżoną, bo to będzie bezpieczniejsze.
Bo przy 160 łatający kołek zwiększy Ci naprężenia miejscowe o jakieś 2 Kg. Poza tym, jeśli wkręt uszkodził Ci opasanie (opasanie jest prawdopodobnie jedno), to ta opona już jest tam mocno słabsza. Resztę można sobie dopowiedzieć. Dodatkowe pytanie: jak długo jeździłeś na zaniżonym ciśnieniu? Im dłużej, tym bardziej oddaj oponę do utylizacji.

Z drugiej jednak strony, może to być "postawa bezpieczna", dzięki której unika się ewentualnych roszczeń. Bo przecież opona i tak nigdy nie jest idealnie wyważona. Gotową, czy naprawioną można sprawdzić pod kątem bicia i odchyłu od osiowości. Poza tym, kołek ma po to substancję wulkanizującą żeby zapewnić trwałe połączenie nowego elementu gumowego z gumą opony (uwaga: ta maź, to nie klej). Następnie - grzybek w dole kołka ma właśnie zrekompensować braki i uszkodzenia w opasaniu. Czyli prawidłowa naprawa powinna zapenić bezpieczeństwo.

Na koniec - oczywistym jest, że nikt choć trochę odpowiedzialny, nie powie Ci: łataj i lataj, nic Ci nie będzie.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
nakano
Posty: 120
Rejestracja: środa, 26 czerwca 2013, 21:47
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Cieszyn

Re: Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: nakano » sobota, 9 kwietnia 2016, 13:38

piontek - jak już wcześniej pisałem na oponie nie było nawet kilometra przejechane z zaniżonym ciśnieniem a i co do prędkości to 160 nie latam cały czas zwykle nie przekraczam 140. Od zeszłego sezonu jeździ ze mną moja pani na drugim moto i nie mam zamiaru jej narażać i zapier... muszę uważać na siebie i na nią bo nie ma doświadczenia i to jeszcze baba :-P
Koło już jest zrobione przez zaufanego wulkanizatora który sam jest motocyklistą:) Dokładnie sobie ją obejrzał i powiedział że bez problemu nadawała się do naprawy, samo uszkodzenie było malutkie od wewnętrznej strony. Gdy np. gwóźdź jest długi i opiera się o felgę od środka to wtedy pruje oponę od środka. W moim przypadku wkręt miał może 1,5cm i na wewnętrznej ściance był tylko ślad przekłucia.

Wydawało mi się że opony są jeszcze mało zdarte ale wczoraj odbierałem dwie nówki PR2 dla mojej dziewczyny i się zdziwiłem ;-) Ten rok jeszcze dotrwają a na przyszły sezon kupie nowe może coś innego na próbę.
jestem analfabetom

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3605
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Re: Wkręt w oponie - łatać czy nie łatać?

Postautor: piontek » niedziela, 10 kwietnia 2016, 22:01

No i czystych zakrętów życzę!
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487


Wróć do „Zawieszenie i koła.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość