ustawienie zawieszenia przód/tył

Pytania i /lub rozwiązania problemów z zawieszeniem i kołami.
riqsware

ustawienie zawieszenia przód/tył

Postautor: riqsware » czwartek, 10 czerwca 2010, 07:07

Witam

Z tego co przeczytałem na necie, zawieszenie w XJR (i nie tylko) jest ustawione standardowo pod Japończyków :) czyli ok.75kg

Zmiana ustawień jest łatwa, ale chciałem zasięgnąć porady, aby nie przedobrzyć.

Chodzi mi o liczbę kliknięć poszczególnych parametrów tak aby zawiechy dobrze się sprawowały pode mną. Ważę nieco więcej niż przeciętny Japończyk, czyli ok 100kg

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3459
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » czwartek, 10 czerwca 2010, 07:39

Ja sobie dałem na 1/2 zakresu i jest ok. Jak jest przeładowana to czasami ją bujnie za bardzo. Do normalnego dzidowania ok. Staram się by było jak w książce wszystko.
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3151
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: CB1300SA09
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: balth » czwartek, 10 czerwca 2010, 08:08

bodajże na ścigaczu był przewodnik jak poprawnie ustawić zawiasy pod siebie. poszukaj.
bye

balth

MadMike

Postautor: MadMike » czwartek, 10 czerwca 2010, 08:16

Moja, mam wrażenie, bujnie czasem dupą (miękko się wachnie) w zakręcie jak jest obładowana dwoma osobami i kufrem i trafię w jakiś dołek. Nieprzyjemnie uczucie, bo wrażenie jest takie, jakby tył chciał mnie wyprzedzić. Ciśnienie ok - 2,9 bara z pasażerem, wię musi być zawias za miękki. Nie ruszam, bo boję się, że coś spieprzę :-)

riqsware

Postautor: riqsware » czwartek, 10 czerwca 2010, 08:25

dzięki

czuje że jest nieco miękko z tyłu, bo przód to normalne.

chyba zrobię tak

ustawię standardowo i będę przed każdą przejażdżką przekręcał tłumienie dobicia o 1 klik w kierunku twardego i zobaczę co będzie się działo. Przód jest miękki przy hamowaniu - na razie nic nie robię z olejem - pobawię się przy 20kkm, kiedy nadejdzie czas zmiany oleju.

MadMike

Postautor: MadMike » czwartek, 10 czerwca 2010, 08:31

Jak Ci z przodu za miękko, to załóż Wilbersy - rewelacja ;-)

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3459
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » czwartek, 10 czerwca 2010, 08:33

riqsware pisze:ustawię standardowo i będę przed każdą przejażdżką przekręcał tłumienie dobicia o 1 klik w kierunku twardego i zobaczę co będzie się działo.

Ja to różnicy prawie w ogóle nie odczuwałem przy zmianie tego całego odbicia. O wiele więcej daje zmiana nastaw sprężyny.
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

riqsware

Postautor: riqsware » czwartek, 10 czerwca 2010, 09:03

MadMike pisze:Jak Ci z przodu za miękko, to załóż Wilbersy - rewelacja ;-)


po wiele stoją?

[ Dodano: 2010-06-10, 10:04 ]
mariuszdg pisze:O wiele więcej daje zmiana nastaw sprężyny.


chodzi o napięcie wstępne? czytałem trochę o tym i tu chodzi chyba jedynie o ugięcie motocykla pod ciężarem aby moto miało zapas ruchu na amorach w górę i w dół.
Ale może i masz rację. Też spróbuję lekko zamieszać w kierunku H.
Ostatnio zmieniony czwartek, 10 czerwca 2010, 09:12 przez riqsware, łącznie zmieniany 1 raz.

MadMike

Postautor: MadMike » czwartek, 10 czerwca 2010, 09:08

Za Wilbersy dałem w ubiegłym roku 485,- bez robocizny. Ponoć drogo, ale nie żałuję.

riqsware

Postautor: riqsware » czwartek, 10 czerwca 2010, 09:11

MadMike pisze:Za Wilbersy dałem w ubiegłym roku 485,- bez robocizny. Ponoć drogo, ale nie żałuję.


500 zł to nie majątek jeżeli się polepszyło. Co wchodziło w zestaw za tą kwotę?

MadMike

Postautor: MadMike » czwartek, 10 czerwca 2010, 09:34

2 sprężyny progresywne :-)
Dochodzi koszt wymiany oleju w lagach (do progresów musi być olej o odpowiednich parametrach - nie pamiętam jaki), robocizna i uszczelniacze. Te ostatnie nie są chyba obowiązkowo do wymiany, ale to groszowa sprawa, więc dla świętego spokoju wymieniłem.

riqsware

Postautor: riqsware » czwartek, 10 czerwca 2010, 09:57

hehe, bo już myślałem, że całe amory do wymiany, ale to chyba nie za tą cenę.
Poczekam jeszcze chwilkę i dam odpocząć nadszarpniętym finansom.
thx za info.

Jak wrażenia z jazdy, chodzi mi generalnie o nurkowanie przy ostrym hamowaniu?

MadMike

Postautor: MadMike » czwartek, 10 czerwca 2010, 10:37

Zawias progresywny jest trochę twardszy, ale nie na tyle, żeby nie nurkować. Pic polega na pochłanianiu nierówności drogi. Z racji tego, że sprężyna ma różną gęstość uzwojenia, różnie pracuje w różnych warunkach. Na poprzednich sprężynach bardziej bujało. Teraz przy dużych prędkościach pokonuje się mniejsze dziurki bez zająknięcia.
Nurkowanie przy hamowaniu jest normalne. Tylko chyba BMW walczyło z fizyką, ale nie wiem na ile udało im się ją pokonać.
Z trochę innej beczki - nie powinno się opierać na kierowniku podczas hamowania tylko ścisnąć kolanami bak (zaprzeć się - nie mówię o jeździe 20km/h :-) ) a rękom pozwolić spoczywać na kierownicy tak, abyś miał możliwość korygowania zachowań przedniego koła. Jeśli przednie koło podczas ostrego hamowania złapie dajmy na to wzdłużną nierówność, a Ty będziesz mocno opierał się na kierownicy, wisiał na niej, to jest wielce prawdopodobne, że zaliczysz spektakularną i bardzo niebezpieczną glebę, bo tylko pogłębisz reakcję koła przenoszoną na kierownicę.

Przy dużych prędkościach możesz też sobie pomóc tylnym heblem - wtedy mniej nurkuje i w ogóle szybciej wytraca prędkość. Przynajmniej ja tak robię.

riqsware

Postautor: riqsware » czwartek, 10 czerwca 2010, 10:47

BMW R1200R miałem okazję się przejechać i tam to ugięcie jest minimalne. Przy standardowych nastawach w XJR dosyć mocno sie ugina. Najpierw pobawię się nieco nastawami a kiedyś tam może i skusze się na wymianę sprężyn.

MadMike

Postautor: MadMike » czwartek, 10 czerwca 2010, 10:48

I słusznie ;-)

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3151
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: CB1300SA09
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: balth » czwartek, 10 czerwca 2010, 17:23

MadMike pisze:[..]
Nurkowanie przy hamowaniu jest normalne. Tylko chyba BMW walczyło z fizyką, ale nie wiem na ile udało im się ją pokonać. [..]


nie tylko ale im się udało. nawet bardzo.
wilbersy są teraz nawet tańsze. w trzech kolejnych moto wymieniałem na progresy i zawsze był to dobry ruch.
bye

balth

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3660
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » piątek, 11 czerwca 2010, 06:29

A jak rozpoznać te sprężynki? Bo, o ile pamiętam rozbieranie mojego przodu, to miałem sprężynki o zmiennym skoku.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3418
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » piątek, 11 czerwca 2010, 17:02

balth pisze:w trzech kolejnych moto wymieniałem na progresy i zawsze był to dobry ruch.

jeden z nich jeździ teraz u mnie w stajni i potwierdzam - jest ok. w przyszłym roku sam zmieniam w Sikorze :-D
Poczytaj równiez sobie w necie nad sposobami hamowania, łaczenia hamulca przedniego z tylnym, przenoszenie cięzaru itp. Polecam :)
hubertm

Jubiler

Postautor: Jubiler » piątek, 11 czerwca 2010, 18:11

Zawieszenie ustawia się tak, żeby wykorzystać cały jego skok w sytuacji ekstremalnej. W praktyce trudno to dobrać, więc ustawia się odrobinę twardziej. Progresja ( osiągana za pomocą sprężyny lub poduszki powietrznej ) polega na bardzo miękkim dole i coraz twardszej górze, która zapobiega dobiciu. Myślę, że najprostszym sposobem ustawienia przodu jest odmierzenie na w pełni odciążonych lagach ( na podnośniku) tych 130 mm i zaznaczenie ich na rurze. Później zakłada się samozaciskową opaskę plastikową i hamuje ostro z większej prędkości, a opaska pokazuje dokąd ugięło się zawieszenie. Na wypadek hamowania na dziurach trzeba zostawić ....z 10 - 15 mm między opaską a zaznaczeniem.
Tył ma nie dobijać, ale im jest miększy, tym bezpieczniej i bez odrywania opony od asfaltu przechodzi się ostre zakręty.
Tzw "twarde" ustawienie zawiasów w wyścigowym moto, jest i tak o wiele miększe niż najmiększe w turystyku, bo nierówności na torze są niczym w porównaniu z polskimi ulicami.

MadMike

Postautor: MadMike » piątek, 11 czerwca 2010, 20:18

:shock:

riqsware

Postautor: riqsware » wtorek, 15 czerwca 2010, 06:31

hehe, to zbyt skomplikowane jak dla mnie :P wydaje mi się że wystarczy u mnie nieco zwiększyć napięcie wstępne z przodu i tłumienie dobicia i będzie OK. A jak nie to przygotuję się w przyszłości na wydatek sprężynowy.

Awatar użytkownika
Tomson
Posty: 954
Rejestracja: piątek, 9 kwietnia 2010, 20:41
Model i rocznik moto.: HONDA CBX 1000, CBR 1000
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Żyrardów

Postautor: Tomson » niedziela, 6 stycznia 2013, 11:39

Żeby nie otwierać nowego tematu, a chodzi o sprężyny przedniego zawieszenia, to mam pytanie, jaka jest długość sprężyn przedniego zawieszenia? Niestety nie mogę znaleźć w instrukcji a muszę coś pomierzyć. Jeżeli ktoś wie i to w miarę dokładnie to proszę o info. Dzięki.

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2375
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » niedziela, 6 stycznia 2013, 19:05

Manual 6- 46 :!:

395 mm ;)

Awatar użytkownika
Tomson
Posty: 954
Rejestracja: piątek, 9 kwietnia 2010, 20:41
Model i rocznik moto.: HONDA CBX 1000, CBR 1000
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Żyrardów

Postautor: Tomson » środa, 9 stycznia 2013, 06:43

Farba, ale czy ta długość dotyczy wszystkich modeli xjr?

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » środa, 9 stycznia 2013, 09:20

o ile sie niemyle niesa takie same , dowiem sie ;-)

Awatar użytkownika
korbek
Posty: 459
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 13:04
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2003
Województwo: S-śląskie

Postautor: korbek » środa, 9 stycznia 2013, 09:36

Pewnie się różnią, bo YSS ma w ofercie różne sprężyny progresywne dla każdego modelu kodowego.

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » środa, 9 stycznia 2013, 09:52

a wiec tak , od 2002 roku byly ciut grubsze sprezyny orginalne co poprawilo jazde , ale dlugosciowo pozostalo wyszystko takie jak bylo , ja bede na wiosne wymieniac te orginalne sprezyny , mam rocznik 2002 , ale polecane jest tez wymienic te orginalne i zamontowac progresywne , dostepne sa takie :

Öhlins , Wilbers , WP ,Hyperpro, PROMOTO by Wilbers

kto lubi sportowa jazda moze wlewac olej SAE 15 do roczników 2001

ja mam te promoto by wilbers

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2375
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » środa, 9 stycznia 2013, 11:26

we wtryskowych 284 mm (manual 4-45 ,4-46 ) .ale ty masz rp 10 więc jeszcze stare amory.

jak zmieniałem na progresy to musiałem wywalić te rurki które idą na sprężynę (progresy dłuższe).

Awatar użytkownika
Łysy
Posty: 253
Rejestracja: środa, 28 października 2015, 23:47
Model i rocznik moto.: XJR1200 97'
Województwo: L-lubelskie
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
Kontaktowanie:

Re: ustawienie zawieszenia przód/tył

Postautor: Łysy » sobota, 7 kwietnia 2018, 20:00

W 1200 zawieszenie z przodu jest "are not adjustable" a u mnie takie coś :

Nasi tu byli?
Nie wiem czy kręcenie coś da ale może mnie ktoś utwierdzić w przekonaniu że prawa jest od napięcia sprężyny a lewa od tłumienia?
Może ktoś wie z czego to może być?
Aktualnie są wkręcone na maxa
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Wróć do „Zawieszenie i koła.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 1 gość